Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Loevet
Hej! Jag är nära på att ta över en 245 -93 med B230FD och M47. Jag har tidigare bara haft Volvos med B230F och har noll erfarenhet av FD. Jag förstår när jag söker att det enda som skiljer med FD är systemen för att skydda miljön, men hur är de att meka med? Tänker att om jag har lite vana av B230F så borde det inte direkt vara svårt att hantera EGR + Pulse Air. Vill dock ställa frågan här så jag inte blir helt överraskad. Är det något jag ska ha i åtanke? Tänker generellt samt om det finns något jag ska kika extra på i motorutrymmet inför köp. Vad är symptomen för att systemen inte fungerar som de ska, lampa i instrumentbrädan och/eller märkligt beteende hos motorn? Ser att det finns delar till systemen hos diverse Volvo-handlare så tillgången på delar verkar inte vara ett stort problem.

Ursäkta om frågeställningen är lite vag, tror det jag söker är bekräftelse på om jag ska gå vidare eller om någon har argument som talar emot B230FD. Tack på förhand!
av Amarace
FD är väl den slöaste motorn av alla B23/230, ingen raket alltså. Är i princip EGR som skiljer främst, och den ingår inte längre i funktionskollen på Besiktningen, men måste sitta där. Huvudsaken den är tät så spelar funktionen ingen roll, Men fungerar den så är det ju förstås bra, rent mekanisk funktion.
av S80_140HK
Jag har en -93 B230FD. Känner ingen skillnad i "prestanda" jämfört med min -90 B230F. Däremot så är FDn betydligt tystare i gången, troligen beror det på oljesprutet under kolvarna = andra toleranser på kolvspel osv.

Min åsikt är att FD är precis lika bra som dom som saknar EGR + Pulsair. Finns såklart lite mer slangar och sånt som kan gå sönder, men det är ju enkelt fixat.
Jag har en 93a med fd och har haft två andra bilar med vanliga F motorn. Tycker fd är kanon! Tystare motorljud och märkbart bättre bränsleförbrukning faktiskt, inte mycket dock. Den upplevs lite slöare tycker jag. Tänk på att rengöring av egr och pulsair ventiler ingår i serviceintervall så kan vara en god ide att plocka dän dessa och köra igenom med lite bracelean eller bensin och motivera upp.
Sen är det ju lite mer prylar i motorrummet. Betydligt pilligare att byta oljefälla än på en vanlig f tillexempel
av Loevet
Tack för era svar i den här tråden, blev till slut så att jag nu sitter med en B230FD-motor i en 245:a. Jag tänkte ge mig på att plocka ur Pulsair-ventilerna (de vid ventilkåpa/oljelock) för rengöring men de sitter som berget. Innan jag gör våld på dem, vet någon huruvida det finns någon bra ersättare till Pulsair-backventilerna med art nr 350733? Dessa verkar bara ha suttit 1993. Ser att tidigare utförande har ventil med art nr 1266665.
av bönan
Angående 3507332 och 1266665 så jag tror det är helt fritt fram att byta mellan dem hur man vill. Jag har donat med bägge och har inte sett någon skillnad alls. Vill man vara helt säker kan man såklart köpa begagnade med rätt nummer, värt att notera är att 3507332 också sitter på alla 940 med sugmotor 93-98 så blir utbudet lite bättre.

Har aldrig haft några problem att få isär det, eventuellt med lite värme och en rejäl fast nyckel i rätt storlek. Inget man har sönder i första taget. Kan vara väl värt att plocka av och rengöra själva "Pulsairgrenröret" också, har flera gånger sett att det varit helt igenkokat av sot. Montera med nya packningar sedan (kostar nästan ingenting) så det blir helt tätt.

När du är igång och rengör kan det vara väl värt att se hur EGR-ventilen mår samtidigt, och passa på att rengöra oljefällan till vevhusvenetilationen samtidigt, då de sitter med gemensamma skruvar.

Angående B230FD över lag så är det nog min favoritmotor i 2- och 940. Många påstår att den är slöare än B230F, men det har jag aldrig upplevt. Åtminstone inte när man jämför två friska motorer. Den går tystare, kanske tack vare oljesprutet som tillkommit på cylindrarna, och ger marginellt bättre bränsleekonomi. De extra miljökomponenterna krånglar nästan aldrig. Har ägt flera och bara varit nöjd. Motorn gör sig bättre i 240 än 940, då den senare är tyngre och 116 hästar är i minsta laget. Speciellt i en kombi med lite last eller en släpvagn.
av Loevet
bönan skrev:Angående 3507332 och 1266665 så jag tror det är helt fritt fram att byta mellan dem hur man vill. Jag har donat med bägge och har inte sett någon skillnad alls. Vill man vara helt säker kan man såklart köpa begagnade med rätt nummer, värt att notera är att 3507332 också sitter på alla 940 med sugmotor 93-98 så blir utbudet lite bättre.

Har aldrig haft några problem att få isär det, eventuellt med lite värme och en rejäl fast nyckel i rätt storlek. Inget man har sönder i första taget. Kan vara väl värt att plocka av och rengöra själva "Pulsairgrenröret" också, har flera gånger sett att det varit helt igenkokat av sot. Montera med nya packningar sedan (kostar nästan ingenting) så det blir helt tätt.

När du är igång och rengör kan det vara väl värt att se hur EGR-ventilen mår samtidigt, och passa på att rengöra oljefällan till vevhusvenetilationen samtidigt, då de sitter med gemensamma skruvar.

Angående B230FD över lag så är det nog min favoritmotor i 2- och 940. Många påstår att den är slöare än B230F, men det har jag aldrig upplevt. Åtminstone inte när man jämför två friska motorer. Den går tystare, kanske tack vare oljesprutet som tillkommit på cylindrarna, och ger marginellt bättre bränsleekonomi. De extra miljökomponenterna krånglar nästan aldrig. Har ägt flera och bara varit nöjd. Motorn gör sig bättre i 240 än 940, då den senare är tyngre och 116 hästar är i minsta laget. Speciellt i en kombi med lite last eller en släpvagn.
Tack! Hur brukar du rengöra Pulsair-backventilerna samt Pulsair-grenröret, bromsrengöring och pilla med en liten borste? De gröna häftena är knapphändiga med info tycker jag.

Exakt min tanke angående vevhusvent och EGR, insåg när jag skulle byta oljefälla att EGR sitter i vägen så då är det lika bra att se över även det systemet. De gröna häftena hänvisar till vakuumpump samt CO-mätare för kontroll, men jag får nog bara nöja mig med rengöring och känsla.

Vad är egentligen symptomen på icke-fungerande EGR och Pulsair, förutom ökad NOx i det första och ökade kolväten i det senare? Risig tomgång?
av bönan
Det absolut bästa är en ultraljudstvätt, finns mindre för ganska rimliga pengar. Annars är det bara att envisas med avfettning/brakeclean och olika små borstar. Speciellt pulsair-röret kan vara snudd på omöjligt om det är helt täppt pga hur trångt det är och alla böjar. Piprensare är bra till det. En gång var det så täppt att jag till slut köpte ett nytt på Volvo, men det var innan jag hade ultraljudstvätt.

När röret var helt täppt för mig märkte jag ärligt talat ingenting av att pulsair var utslaget. Kanske lite sämre avgasvärden. Annars är det väl främst avgasläckor kring röret som kan orsaka felaktigt lambdavärde med de problem sådant medför. EGR brukar sätta felkoder om ventilen inte fungerar eller har geggat igen, det systemet styrs av motorstyrningen till skillnad från Pulsair som är helt mekaniskt/luftstyrt och därmed inte kan sätta koder.
stompunkter, jordningspunkter

Bifogar begärda jordpunkter för klimatan[…]

Jag har en av de första bilarna, MY2016 D5, o[…]

Växellådan behöver inte vara d&ari[…]

Det kan vara högtryckspumpen som är prob[…]