Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pebiloma
#1543067
Jag har en Volvo 240 GLT -1983 som jag hämtade ut från vinterförvaring. Halvvägs hem tändes laddlampan. Har tidigare noterat att den har glimmrat svagt när det varit mörkt ute. Nu lyser den riktigt rött, svagt på tomgång och när jag varvar riktigt rött! Plockade ut den gamla laddningsregulatorn o satte i en ny. Ett av kolen på den gamla var mycket kortare än det andra.
Trotts bytet, samma fel! Lampan lyser. Har mätt spänningen över batteriet vid tomgång 13,2v medan när jag varvar går det upp mot 13,8 -13,9 volt.
Laddlampan lyser när jag slår på tändningen precis som den ska. Kablaget är bytt o renoverat för ett antal år sedan. Mycket lustigt att jag får högre spänning på batteriet men laddlampan lyser. När jag håller still o lampan "halvlyser" och slår på blinkersen så blinkar laddlampan med lite svagt, dvs den rör sig lite. Hur kan jag mäta om generatorn är kass alternativt att det är ett jordfel? Generellt reagerade jag på att lampan tändes plötsligt. Magkänslan säger att generatorn är kass.

Någon som kan hjälpa mig med bra tips.?
av Rådlös
#1543099
Har du kollat batteriets kondition? Vilospänningen, alltså när bilen har varit avstängd någon timma eller två och förbrukare är avstängda, skall vara 12,7 volt om batteriet är bra. Laddspänningen, som du har mätt, skall vara minst 13,8 volt. Max skall det vara uppåt 14,5 volt kortare stunder.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1543131
Kan vara spänningsfall någonstans. Kolla både plus och minus kablar på generator, startmotor och batteri.
av Pebiloma
#1546324
Inget av ovan förslag genererade en lösning för mig! Det rätta var att byta generator! Gissar att det var en diod eller ett par stycken som hacde gett upp! Plockade ur den gamla och satte in en bättre begangad så äntligen fick jag lampan att slockna plus att laddningen kom upp till ca 14.2 volt! Nu återstår bara o byta packningen till ventilkåpan och o-ringarna till insprutningen sen kan jag ut o finköra igen :-)

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]