Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1540440
Hej, någon mer som haft problem med skakande "rattfrossa" på sin 240? Blir inte klok på felet här..
Styrväxel utbytt mot helt ny till icke servo, haft servo original men den var kass. Spindelleder är för servo.
Hela framvagn (och bil med) renoverad för tidigare år med nya delar så mycket som möjligt. Sänksats med gasdämpare.

Hjulinställning samt balansering gjord utan synbara fel eller värden, uppkollat två gånger. Även hjulen, åker med 17" eikerfälgar. Testade förförra säsongen med originalhjul men märkte ingen skillnad då. Läst tidigare bilar utan servo kunde va känsliga men jag har aldrig märkt det på andra 240is..
#1540609
Samma "motfråga" som alltid. När skakar det. Hur skakar det. Skakar det vid alla hastigheter. Skakar det bara vid vissa hastigheter. Skakar det i säte, pedaler. Rent generellt, ju högre och bredare fälgar och lägre profil på däcken desto svårare (och dyrare) att få det bra. Det
#1540905
Det är i ratten det "frossar", rör sig likt vanlig obalans vä hö supersnabbt.
Syns mer om man släpper ratten ett kort ögonblick.
Det börjar vid 80 något lite bars, sen åter mellan 100-120kmh där det är som värst.
Hjulen hittas det inga fel på. 225/45-17 balanserade samt runda och fina. Har inte provat med andra hjul än hittills i år.

Däremot känns det nästan inget precis när man börjar köra å bilen stått en stund, men kort efter den är uppe i fart t.ex på motorvägen i börjar det.
#1542425
Provade idag med andra framhjul, original 14" med mer profil vilket ju resulterar i mjukare gång, men problemet med rattskak kvarstår.
Bytte även bromsskivorna fram för ca en vecka sen just för att konstatera om det kunde ha bidragit till det, och det blev faktiskt lite bättre men inte någon wow effekt..
Funderar på om det kan vara själva naven som ställer till det? Dom är noga rengjorda nu och var inte särskilt skitiga/rostiga sen innan, mätte med indikatorklocka i samband med bytet och båda nav hade kast på mellan ca 0.05-0.1mm (kanske någon hundradel till på ena, minns ej exakt nu efter en vecka)
#1542885
Vissa av dom tidiga hade det men inte på min. Nu när jag pendlat några längre sträckor märker jag att det emellanåt minskar eller försinner helt, för att helt plötsligt återkomma efter bara en liten stund, ibland efter några sekunder bara. Precis som det blir någon självsvängning? Så håller det på flera gånger i motorvägsfart.
#1542886
Niklaspvolvo skrev: ons 31 maj 2023, 17:38 .. Så håller det på flera gånger i motorvägsfart.
Är det möjligen så att så länge du åker på raksträcka så blir det långsam upprepning vibration - lugnt - vibr. Men i kurvor går upprepningen mycket snabbare?
Tyder isåfall på att båda hjulen ger vibrationer men periodvis ligger de i motfas och släcker ut varandra. Och i nästa ögonblick hjälps de åt..
Har du gjort road-force balansering? Sådan avslöjar obarmhärtigt alla fel på däck och fälgar :-) Det händer att det blir delamineringar inne i däcken, sånt syns inte nödvändigtvis utifrån.
#1544021
Nej vad jag vet är det endast "vanlig" balansering som är gjord. Det var lika med dom andra 14"hjulen jag testade för en månad sen, dock legat förvarade ca två år sedan balansering.

Jag hinner inte märka någon större skillnad i kurvor men det är som du skriver, att det kommer och går relativt långsamt med olika tidsintervaller. Försvinner i princip helt-kommer igen. Inget som finns där alls i lägre hastigheter heller. Det känns ju verkligen som det avlöser varandra vä-hö och blir någon slags rundgång.

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]