Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1520547
Hej! Om du är i Gbg kan jag verkligen rekommendera Retroservice i (på?) Särö. Hade min förra 240 inne där för lite jobb jag inte ville göra själv, otroligt kompetent. Vet inte om han gör plåt/karrossjobb utan endast jobbar mekaniskt men värt att kolla.
#1521985
Tveksam om jag ska byta plåt eftersom min bil nu är ovanligt svårstartad. Fick hjälp av en bärjare som sa att det inte var batteriet. Han sprutade in något i en plastliknande låda ganska långt fram under motorhuven och sedan startade bilen. Toppen! Men nu startar den inte igen. Borde ha frågat vad som han sprutade in och var? Svårt att veta om jag ska gå vidare ioch byta ut plåten på höger sida bak för 7000:- eller bara ge upp. Om bilen inte startar vad ska jag då med en ny plåt till? Men har svårt att lämna denna bil som passar mig så perfekt! Hjälp vad ska jag göra?
av Loevet
#1521992
Han sprutade antagligen in startgas i luftintaget.

Det låter för mig som bränslerelaterat, kolla alla säkringar i säkringshållaren nere till vänster i förarens fotbrunn. Nya säkringar kostar inte många kronor på macken. Kolla även flatstiftssäkringen i motorrummet mot kanten på förarens sida (om -90 har en sådan, någon får gärna korrigera mig om så inte är fallet). Skulle även kunna vara bränslepumpsreläet som är glapp/trasigt. Detta kostar inte mer än en hundring och sitter relativt lättillgängligt under handskfacket på förarsidan, lossa bara mattan under handskfacket genom några plastclips. Jag skulle även passa på att byta fördelararm och fördelarlock för att ytterligare säkerställa tändningen/gnistan. Allt detta jag nämnt är mycket billiga delar som är enkla att byta själv. Kom bara ihåg att inte ha nyckeln i/tändningen på när du joxar.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen