Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JagRullar245
Hej! Om man inte gasar ur växlarna riktigt mycket på min bil uppstår ett missljud/ vibration som ressonera i hela karossen och låter som fan.
Växlar man tex från tvåan till trean i 30km/h uppkommer ljudet för att sedan försvinna när man kommit upp lite i fart. Tror inte att detta bara beror på att jag ibland växlar lite tidigt. Spontant tänker jag att det är knutkors eller stödlager. Det verkar finnas olika knutkors vilket sitter på 93an? Det stora?
Tack för tips på vad som kan vara fel!
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du känner vibrationer just precis när du "slirar igång" på kopplingen är det just kopplingen som felar. Om du känner vibrationerna efter du helt släpet kopplingen är det ofta korsen i kardanstången som glappar/kärvar. Om det vibrerar vid acceleration i fart utan du växlat eller rört kopplingen, kan det vara Hardyskivan som "tröttnat" eller kärvar i bussningen.
Man kan ofta se på korsen om dom felar, kolla noga på kanten, precis på kanten mellan själva korset och koppen där rullarna sitter. Kan du se tätningen är det ofta Ok, men är det rostrött där är där ingen smörja kvar.

Det där med fotsensor är helt värde[…]

flexifuel som nästan dör

nej spolarna ej bytta. har redan stiften s&ari[…]

Köpråd S60

Din S60 är ju knappt inkörd. Varför[…]

Laddpunkten för pluspol är en järnt[…]