Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wille100
#1513216
Hej, har en 244 som hade sänkningsfjädrar när jag köpte den, har tagit bort alla och stoppat dit original istället, nu är bilen lägre vänster bak, den är alltså sne. Vad kan det bero på?
av errim
#1513229
Om den är låg på ena sidan bak så är den hög på andra sidan fram. Är det inte så så är bilen verkligen sned/skev. Ställ bilen på plan mark och mät runt om. Det svåraste med detta är att hitta en en plan yta.
Som Erik frågar: Är bakfjädrarna nya eller beg? Byt plats på vänster o höger fjäder o se om det blir annorlunda, blir det det så är fjädrarna olika.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1513302
På 140 såg jag ibland att satt det ett mellanlägg under vänster framfjäder. Kanske för att kompensera för förarvikten? Det jag menar är att mät noga fram också, en mindre skillnad fram blir större bak.
av Wille100
#1514380
Böt sida på fjädrarna, den blev rakare men inte helt rak, men det får duga. Har en massa klonkande när man kör i gupp, det är som värst när man kör efter en dålig väg med massa småhål, är det något annat än bussningar som kan framkalla klonkningar. Har haft isär bärarmarna, momentstagen och tvärstaget men ingen av bussningarna är slut?
Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]

Bilen klagar hela tiden på låg ba[…]