Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JagRullar245
#1513651
Hej! Jag har bara bilar av årsmodell 90 och 93. Skildnaderna mellan dessa är väl på pappret flera hundra men jag har noterat några som jag har funderingar över. Till att börja med verkar det som att stoppningen till framsätenas rygg skiljer sig och även stolsvärme elementet. Detta upptäckte jag när jag skulle renovera stolarna. Någon som vet skildnaden?
Sedan läste jag ien lista över förändringar mellan årsmodellerna att det 92 eller 93 introducerades ett nytt så kallat komfortchassi, vad tusan är detta och vad skiljer det från de tidigare?

93an har ju b230fd med allt vad det innebär men jag har noterat att den motorn inte har någon kallstartsventil. Hur funkar det? Klarar den av ett större spann i spridarna?

Tack för svar
Användarvisningsbild
av lennarte
#1513662
Vad gäller spridarna så sprutar dom utan kallstartventil 2 ggr per varv när kallstartventilen skulle sprutat. D.v.s under -12° och bara vid startförsök. När motorn väl startat så stängs det av. Så det är ingen "choke" utan bara en hjälp vid start i riktigt kallt väder. Som typ inbyggd startgas
Användarvisningsbild
av lennarte
#1513846
Det spelar nog ingen roll. E85 håller 104 oktan så ju högre kompression förhållande desto bättre att att köra på etanol. Min 745-a (B234F motor 10.0 i komp.f) har jag kört på etanol i drygt 10 år (innan dess på en 144-a (B20A motor 8,7 i komp.f). 144-an gick inte att köra på vintern trots förvärmning och manuell choke. 745-an går som en klocka i alla väder. Med förvärmning från grenröret, förhöjt tändläget (4°) en justerbar BTR och ett parallellkopplat motstånd till temp.givaren för motorstyrningen för att kunna starta motorn i riktigt kallt vädret (i alla fall ner till -15° har den startat)
av bönan
#1513849
Nog har väl B230FD en kallstartsventil? Iaf den jag plockade ur en 93:a förra året. Däremot har de ingen 5e spridare som väl används vid kallstart på äldre versioner.

Jag är också nyfiken på vad som ska skilja mellan chassina, jag har inte sett nån skillnad alls mellan en 90a och en 93a.
av JagRullar245
#1513962
Du har nog rätt bönan. Kan nog vara så att fd har kallstsrtsventil men ej femte spridare. Var en blåaktig ventil/spridare på undersidan av insuget jag syftade på, mellan cylinder 3 och 2.

Vad jag ser så är det ingen skillnad i chassit heller. Det ända jag kan komma att tänka på är om de ändrade gummit i bussningarna i bilen till mjukare eller hårdare än innan och kallade det komfortchassi. Fast det är ju inte riktigt chassit. Står hos Volvo att de ändrat chassit 92.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1513966
JagRullar245 skrev:Kan nog vara så att fd har kallstsrtsventil men ej femte spridare
Vad är skillnaden🤔🤔 alltså mellan ventilen och spridaren??
av bönan
#1514048
lennarte skrev: lör 01 okt 2022, 19:30
JagRullar245 skrev:Kan nog vara så att fd har kallstsrtsventil men ej femte spridare
Vad är skillnaden🤔🤔 alltså mellan ventilen och spridaren??
Kallstartsventilen (tomgångsmotor kallas den väl också) släpper in extra luft vid kallstart. Vissa äldre insprutningsmotorer har en 5:e spridare som sitter undertill på insuget och sprutar in extra soppa. Samma finns även på vissa äldre BMW och säkert många andra bilar med Bosch-insprutning från typ andra halvan av 80-talet och en bit in på 90 (min 245 -90 har en). Jag gissar att senare motorer istället sprutar in mer via de vanliga spridarna, och hålet för extra spridaren är pluggat på insuget.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1514073
bönan skrev:Kallstartsventilen (tomgångsmotor kallas den väl också) släpper in extra luft vid kallstart
Aha, det är den som Volvo tomgångsventil. Den har inget med kallstsart att göra utan den ska hålla tomgången på en någorlunda jämn nivå, varm som kall. På äldre (K-Jet, D-Jet L-jet) satt entilsstsluftslid som var öppen vid kallstart och stängdes efterhand när motorn blev varm.
Kallstartventilen är den 5-te spridaren som sitter inger i suget på (tidiga) LH-Jet och även på Regina. Den fungerar bara när det är riktigt kallt och bara vid startförsök

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]