Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbex
#1398292
Hej.
Vad bör man tänka på innan man startar en bil som stått i en lada i minst 20 år? Det enda jag vet är att däcken är platta.
Skulle gärna vilja få igång den, då den är original och få ägare.
Tänkte pumpa däcken med en cykelpump, då det är för långt att använda elkabel.
Kommer även behöva bogsera ut den från ladan, då man inte kommer åt att köra in en bil bredvid.

all hjälp jag kan få här med att få igång den vore toppen.
#1398296
Testa att dra motorn med handkraft, så den inte nypt...
Oljan, måste åtminstone kollas men jag skulle nog om möjligt försökt byta den innan.
Kommer du till med en annan bil kan du använda en 12V-kompressor till däcken.
Batteriet har förmodligen gjort sitt, sätt i ett nytt fullt uppladdat.
#1398325
Jag håller med fjohan82, testa att dra runt motorn. och byt olja innan du försöker starta. Byt sedan till nya tändstift. Jag skulle också dra i fläktremmen så att den inte är som pulver. Sedan måste du kolla kylarvätskan/vattnet. Jag är inte tillräckligt kunnig för att sedan bedöma om du behöver göra något med bränslet. Men jag köpte en bil en gång av en kille som är specialiserad på att köpa gamla och avställda bilar. Han sa att om en gammal bil inte startar trots nya tändstift så behöver man få bort det gamla bränslet. Man får helt enkelt följa bränsle och tändning så att alla de delar fungerar. Lycka till!
av osla
#1398445
kolla oljan, sätt i batteri, tanka nytt bränsle och testa starta. är det en förgasar motor så kommer du behöva nöta länge på starten innan den får fram bränsle. man kan även supa den genom förgasaren, ta bort slangen till luftburken och slå i en dl eller 2 med soppa och vrid på nyckeln, då ska den tända till direkt nästan. sen blir det ju helservice, men känns alltid roligare om man vet att den går
#1398480
Jag hade nog kollat lite undertill innan det investerades tid/pengar på oljebyte, batteri, hjul, stift, bränsle, glykol o annat. Minns när jag på redan tidigt 90-tal hade nere växellådan på fars -76a, höll aldrig på att få upp den igen p.g.a helt upprostade infästningpunkter. En del årsmodeller var rejält rostbenägna.

Ut med stiften och en skvätt olja i var cylinder innan du först drar runt motorn för hand kan vara ett tips.
av PNI
#1400590
Rulla ut bilen från ladan före startförsök (läs tidigare råd före start)
Ha minst en rejäl brandsläckare redo. Om det tar eld är det bra för pulsen, om bilen inte står inne i ladan.
#1502206
Halloj alla, ursäkta att det tagit 2 år att svara. Men bilen är nu ute ur ladan :-)

Dock har jag stött på problem. Började byta batteri, tändstift och fyllde på rejält med nytt bränsle.
Med startkablar och startgas får jag bilen att tända och gå ca 2-3 sekunder innan den dör.
Mer än så har jag inte fått den att gå.

Vad ska jag försöka med nu? Känns inte som den får bränsle, men kan ha fel.
Ska jag fortsätta nöta på? Eller finns det något jag kan försöka med? Har även provat gett den en sup i förgasaren utan resultat.
#1502270
Kolla brytarna och justera avstånd om det behövs.
Ett tips är att ha med startgas också så kanske du får den att gå lite längre så den hinner börja slurpla i sig nya soppan.
Går den som en båt kan de vara membranet som spruckit och kolla att det finns olja i förgasaren också så kolven kan glida lätt.

Uppdatera gärna sen hur de går
av Ollee
#1502656
Haha, vad roligt! Jag står inför ett liknande projekt som dig. Jag har precis köpt mig en Volvo 244 DL från -79 med endast en ägare innan mig. Dock så har den "bara" stått i 12år :-D Och för en som aldrig någonsin skruvat en bil så kommer det här att bli en riktig utmaning!

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]