Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anden97
#1484017
Hejsan har köpt ett nytt luftfilter till min 240 b21A. Den runda varianten som sitter direkt på förgasaren. När jag köpte bilen satt inte burken på utan den låg i två separata delar inuti bilen. Satte i det nya filtret i burken och skruvade fast det i förgasaren med de tre långa skruvarna. Satte också dit en ny packning mellan förgasaren och plastburken. Nu till mitt problem, burken sluter inte tätt runt kanterna, alltså mellan det tunnare locket och den tjockare delen där friskluften går in. Enda stället det blir tätt är på ovansidan där den tar i förgasaren och trycks ihop av den. Det är som att filtret är lite för högt för själva burken. Hur skall jag bära mig åt för att på bästa sätt få tätt runt om. Skruva i några skruv som drar ihop burken eller limma? Känns som att jag köpt ett för högt filter men dubbelkollat modell och det skall vara rätt. Startade bilen som den var och lät som att filtret inte satt fast inne i burken.

/ Andreas
av Amarace
#1484067
Om inte delarna går ihop så är ju filtret fel, det böir inte rätt av att limma eller liknande.
Vilket filter har du köpt och vart är det köpt?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1484084
När dessa bilar var nya bytte man hela filtret med burk, det fanns inga insatser. Det var "eftermarknads grejer", fanns också till B20 motorn. Det var samma filter till Stromberg och SU men olika burkar. Dom var limmade på ett par ställen men kunde öppnas om man var försiktig.
av Amarace
#1484091
Angående lim, dom var inte limmade, satt med "clips" runtom, och Volvo släppte själva isärtagbara burkar för att bara byta filtret. Så på 45år lär ju filtret vara bytt och det ska inte vara några problem nu helt plötsligt om filtret vore rätt höjd.
Du har väl en linjal eller skjutmått så du kan mäta och jämföra med det gamla?

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]