Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1464427
Hej!
Vilka symptom kan de bli om det är en krånglande bromsventil? (Sitter vid bakaxeln)
Vart kan man få tag på en bromsventil?
Jag har en 81'ans volvo 240


(Jag har monterat ett nytt bromsok vänster bak, Men trots luftningar å så så vill de inte bromsa)
#1464456
Tack för svar!
Samtliga slangar är bytta fram,
Bak har jag ej bytt än,
Men jag tänker att skulle de va slangen så skulle kolvarna på oket gå ut men ej tillbaka,
Och det är bara problem på vänster bak.
Tacksam för tankar👍
#1464510
Hade problem en gång på min Opel Rekord -59. Fick krypa under och öppna luftskruven för att kunna höra vidare. Den hade då varit avställd i c:a 20 år och slangarna var c:a 40 år år gamla. Bytte då samtliga slangar. Körde en runda på en mil eller så nästan varje år med den men dom sista åren hade kolvarna i frambromsarna fastnat på den så jag fick bromsa försiktigt så det bara bromsade bak. Detta problem fick nya ägaren med sig. Bilen hade då varit avställd i 27 år.
Bromskraftbegränsarna begränsar ju mängden bromsvätska till oket så är slangen "trång" orkar bromsvätskan inte igenom. Bromskraftbegränsarna brukar rosta fast och "stå" i samma läge alltid, men kan så klart även fasta i stängt läge. Särskillt om bilen varit avställd en längre tid.
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]