Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xxargs
#1455517
FyoDisco skrev:
lennarte skrev:Är den förberedd är det kanske fördraget. Annars är det "bara" en kabel till kompressorn. Den ska dock kopplas via fläktvredet och tryckvakten (relä) för att hindra skador på systemet. Även viktigt med elfläkt till kondensorn (inkl givare i kylaren), det kan bli överhettning av systemet annars i bilköer sommartid.
Är det verkligen ett måste med kondensorfläkt? Donatorbilen jag har, en 93:a, hade ingen fläkt på kondensorn. Den kanske har blivit bortplockad dock?
Elfläkt som kyler kondensorn är ett måste då det är 4-8 kW med värme som måste iväg när AC är aktiv. Äldre bilar så var det ofta egen fläkt som startades samtidigt när magnetkopplingen drog på kompressorn. Modernare bilar så är kylarfläkten och kondensorfläkten gemensam styrd via ECU men även här startas den på halvfart så fort AC:n slås på och ofta kickar upp till helfart via högtryckpressostaten vid stillestånd vid tex rödljus och man har mycket pådrag på AC:n i varmt väder - det är grymt mycket värme som skall forslas bort så fort AC:n arbetar.

Utan denna fläkt blir trycket i kondensorn vid stillestånd så hög för att den inte kan göra sig av med värme att högtryckspressostaten bryter strömmen till magnetkopplingen på kompressorn och för system som har sin 'logik' direktkopplad och inte via ECU så kan det börja klappra och räcker inte det för att pressostaten inte fungerade så kan en säkerhetsventil skjuta i kompressorn och du blir av med en stor del av köldmedelsladdningen - alternativt att slangarna skjuter för att de var murkna innan man nådde trycket för pressostatens avstängning kring 27 Bars tryck eller så.

Man vill inte att säkerhetsventilen på kompressorn skjuter då det är svårt att få det tätt efteråt att det i många fall innebär en ny kompressor för att man inte klarar läcktesterna senare när systemet skall fyllas på igen.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1455534
Fast det sitter ju fortfarande en remdriven fläkt som drar lift genom kondensorn. Vid tomgång är det ju runt 5 kW som ska kylas genom motorkylaren, så det klarar ju höfläkten. Eftersom kondensorn sitter först så kommer den få kallast luft. Däremot kanske det föreligger risk att motorkylaren går varm om man står stilla länge utan extra kylning om ACn jobbar för fullt utan extra elfläkt.

Elfläkten på min 940 i Thailand jobbar nästan enbart på lågläget fast jag står stilla. Jag har suttit i 2 h stilla i kö med 40+ grader ute och 940n klarade det fint, många helt nya bilar som började koka runt mig

av xxargs
#1455565
Om det är fordon med höfläkt (trodde det knappt fans några kvar längre med den lösningen då fläkten tar mycket kraft av motorn även med viscos-koppling eller vingar som viker sig och framförallt alltid är inkopplad även när det inte behövs) så är behovet klart mindre med fungerande elfläkt om man inte har för låg tomgång - till detta beror det på hur mycket man drar på invändigt då vid full fläkt och max kyla vid hög temperatur (30 grader och varmare) och lite motorpådrag så blir belastningen väldigt hög, men är allt nedkylt redan och behaglig fart på ventilationen så kanske belastningen ligger på 1/3-del av fullt.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1455771
xxargs skrev: lör 24 jul 2021, 21:20 Om det är fordon med höfläkt (trodde det knappt fans några kvar längre med den lösningen då fläkten tar mycket kraft av motorn även med viscos-koppling eller vingar som viker sig och framförallt alltid är inkopplad även när det inte behövs) så är behovet klart mindre med fungerande elfläkt om man inte har för låg tomgång - till detta beror det på hur mycket man drar på invändigt då vid full fläkt och max kyla vid hög temperatur (30 grader och varmare) och lite motorpådrag så blir belastningen väldigt hög, men är allt nedkylt redan och behaglig fart på ventilationen så kanske belastningen ligger på 1/3-del av fullt.
Vi pratar ju om gamla Volvos. Då är det en hederlig höfläkt som gäller. ;)

Märkligt att min bil inte har en kondensorfläkt. Det kanske inte behövdes eftersom höfläkten snurrar hela tiden, eller så har den blivit bortplockad av tidigare ägare. Dock är det förberett elmässigt för en kondensorfläkt och det kanske är värt att införskaffa för att skona AC-systemet. På min 240 så finns det bara två lägen på AC:n, av eller på. Så om man slår på den så kyler den för fullt.

Jag ska forska vidare i hur andra 240:s i Sverige har det, om de har kondensorfläkt eller inte.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1455807
Amarace skrev:Lennarte, som jag sagt förut ;)
740 och 240 är inte likadana bilar och därmed inte likadant utrustade eller likadana funktioner.
Så det som sitter på din 745 sitter inte på en 240. En 240 har först och främst inte elfläkt, och därmed inget hög/lågläge för den (det är på klimatanläggning). Och "hjälpfläkt" när det var AC fanns som tillbehör på 240, inte som standard.
Då är det samma typ av AC-system som jag har på min 740, med påfyllning av gas på torkfiltret.
Jag monterade AC-på en 264 i slutet på -70-talet. Den levereades till verkstaden av ägaren och hela AC-monteringssatsen låg i "skuffen" inkl. radio, elantenn, yttertemp.mätare mm som beställts som extrautrustning. Kommer inte ihåg om där var elfläkt med i den satsen (där var "fast höfläkt" inte Viscokoppling på den) Det fick kompleteras med flera paket under arbetets gång då motorn var en B27A (enkel SU förgasare i "kolosalformat) och monteringssatsen var till en B27E (K-Jetronic)
av Ulf965
#1455809
AC-systemen för Volvos bilar har ju otaliga varianter. Här finns en fin beskrivning hur AC-systemet till 960 fungerar. https://volvo700vereniging.nl/sites/def ... BAirco.pdf
Denna är skriven i mitten på 90-talet. Där är beskrivet hur kylfläkten aktiveras. Om möjligt bör man följa denna beskrivning. Största problemet blir att automatiskt stänga av kylfläkten om farten överstiger 60 km/h.
av JagRullar245
#1463404
FyoDisco man kan ställa ac temperaturen på alla 240s till och med 90 sitter det ett separat vred uppe vid knapparna för att ställa temperaturen för acn. Alltså separat från det nedre värmevredet. Från och med 91 har 240 så vitt jag förstått det nya ac systemet med torkfiltret uppe vid torpedplåten och då även en blå knapp för ac. På dessa modeller sitter temperaturegleringen för acn så vitt jag vet inkorporerad i det stora värmevredet. Detta verkar ju mycket bättre. Lite konstigt att man kan ställa ac på kallt och enda ha värmen på i det gammla?
av Amarace
#1463413
Jagrullar245
Nä, det går inte att reglera på alla 240.
75-78 är det bara knapp, 79-~90 är det reglering via separat vred, och sedan kom det med bara av och på knapp igen, utan reglering.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1463452
På min 745 -88B är där en stor och en liten "snöflinga", men det ändrar inte temperaturen på kylan, bara ändrar spjällen så det blåser åt ett annat håll. Temperatuten ändrar jag med värmereglaget. Modeller där man kan ställa in en temperarur har ett system som heter ACC (äldre) eller ECC (nyare). Då ställer man in en temperatur, sedan håller systemet den. Sommar som vinter. Vet ej om 240 hade det, kanske 260. Vad jag vet kom det på 760 när den kom 1982
av JagRullar245
#1463791
Den jag har har ett separat vred, men har svårt att tro att det är acc tror bara att anc går på en viss procent. Är tanken alltså att man ska använda bilens värme samtidigt som acn på övriga modeller?

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]

Dakioso, Härligt det löste dig och du &a[…]

Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]