Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1449732
Hej, skulle ta ut vevaxelgivaren ur en 240 för att stoppa i en annan i syfte att se om den var hel eller inte. Men när jag tog låss givaren så gick fästet av, som tur så ser det ut att vara bultat i blocket med två bultar men hur får låsa skiten och vart kan man köpa en ny? Behöver man plocka dän hela lådan? Och hur gör man i så fall det?
Tack för svar
#1450007
Jag bytte givaren när jag hade bort växellådan för kopplingsbyte. Skruvade då ner hela fästet och bytte givaren "i skruvstycket". Bytte då även vevaxeltätningen.
Några bilder finns här. Visste inte att det var kopplingen som var kass i början. Finns bilder på "specialverktygen" jag tillverkade för att underlätta när jag tog ner växellådan. Nu har jag M46 låda som är betydligt tyngre än M47.
viewtopic.php?f=15&t=158903&hilit=Frikopplar
#1450093
JagRullar245 skrev:Jag har inte m47 utan automaten
Då är det lite annorlunda. Inte precis lättare, men det går. Tänk på att momentomvandlaren ska sitta kvar på växellådan när du tar ner den.

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]