Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1445490
Köpt en volvo 240 88. Den startar inte. Är gnista och soppa kommer fram till railen.
Men går inte igång.. ibland finns de lite hopp att den tänder till.
Stått sedan 2017 kan de vara så enkelt som för gammal soppa?

Sen är det problem att när jag vrider av nyckeln å släcker lyset så lyser halvljus ändå..
Måste ta av batteripolen.
Någon som vet va de kan va?
#1446404
Hej ja den har fin gnista, nya stift, ny soppa, ny pump å filter, stiften blir blöt så spridare öppnar. Nu ikväll fick den ny soppa och nu börjar den starta lite grann.. men stannar efter 1 sek typ. Tog slut på batteri nu. Ska prova gnu mer imorgon. Kan inte förstå vad de kan vara.
Soppa å gnista ska en gamla volvo bara gå..
Soppa pumpen var nog trasig också. För när jag öppnade anslutningen vid railen kom det inte ut något förut. Men nu är det tryck där.

Belysning fick jag till det var en gammal extraljus montering som strulade.
#1446435
Häll i typ 10 - 15% E85 i tanken. Det suger upp e.v kondensvatten och förbättrar kvaliteten på gammal bensin. Den bensin du har i försämras ganska fort på några år.
#1446544
Det sitter 2 st bensinpumpar på din bil, en under bilen vid bränslefiltret och en i tanken i tankarmaturen. Hör du om båda fungerar? Öppna tanklocket och sätt örat mot när startmotorn går, det ska höras ett "surrande" om den fungerar. Har du mer än ¼ i tanken kan det fungera ändå
#1446762
På 740 jordas spridarsignalen i dom bruna eller grå kablarna som sitter på skruvarna som fäster bränsleröret mot insuget. Inte helt ovanligt med glappkontakt där. Om du kollar med en provlampa på spridarna ska det vara spänning på båda stiften på alla spridare samtidigt med tändning på. När du "kör" på starten ska det vara konstant ljus på det ena stiftet och blinkande ljus på det andra. Det ska vara samtidigt på alla fyra
#1508479
Ställde undan bilen och började typ ett år senare pga diverse projekt..
har hållit på nu så jag blir gråhårig.
Den har gnista.
Den sprutar soppa ur spridarna.
Båda pumparna går.
Bytt tändspole, stift, kablar, fördelare, rotor, bränslefilter.

Den startar när den stått typ 4 dagar i ca 3 sekunder..
Sen går den inte.. plockar jag ur spridarna då ur toppen eller tar bort bränsletillförseln till railen då startar den igen i ca 3 sek. Sen kan jag koppla in bränslet och då på nytt startar den ca 3 sek.

Så fort det blir alltså soppa och kompression då startar den inte!

Kan det vara den där vakumstyrda enheten som sitter på spolarvätskebehållaren?
Verkar kallas typ nåt med Chrysler styrenhet eller nåt..?

Eller några andra tips?
#1508635
Får den för mycket bensin? Blir stiften blöta? Har du provat att suga i vakuumslangen till BTR-en? Smakar det bensin är den kass.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]