Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1440754
Jag har en Volvo 240 1988 års modell, 5 växlad manuell låda. Haft den länge, en märklig bil med flera fel som bara uppstår och sedan försvinner av sig själva. Tror ibland att den har ett inbyggt väsen som lever sitt eget liv och har att valt att skoja med mig.

Jag har sedan några år periodvis haft ett missljud som är svårlokaliserat både för mig och dom verkstäder som jag besökt. Det uppträder bara periodiskt och naturligtvis inte när bilen körs av verkstaden, så mekanikers provkörningar med mig som bisittare har varit resultatlösa. Missljuden är i genomsnitt ungefär under två av hundra körda mil och man kan köra flera hundra mil ibland utan något missljud. Nu senaste dagarna har missljudet legat på nästan hela tiden under tiotalet mil, och i något högre intensitet än vanligt. Det tjuter mest och det känns inga vibrationer.

Missljudet uppstår oavsett om man gasar, rullar fritt eller bromsar samt oavsett vilken växel som är i. Har provat att stänga av motorn och rulla fritt och det är samma missljud då. Har känt på bromsskivorna och det är ingen broms som ligger på. Felet är i alla farter och även oavset hur man accelererar, bromsar, svänger eller provocerar bilen.

Har provat att (under kontrollerade förhållanden) stänga av motorn, växel i friläge samt kopplingen nedtrampad och det är samma missljud. Vad är det då som snurrar mer än hjulen, bakaxelns differential / kuggar, kardan och i växellådan sett från kardanens ingång till denna?

Har hissat upp bilen och roterat hjulen för hand men kan då inte höra något onormalt eller att det glappar. Det känns inte som hjullager som ju brukar ge missljud vid snäva svängar.

Har även sedan en tid ibland varit lite svårt att få i 2:ans och 3:ans växlar, men även det är ett fel som kommer och går. Länkaget under växelspaken är bytt och blev något bättre då. Råkade för några år sedan rulla något 15-tal meter framåt med backväxeln ilagd men med nedtrampad koppling, innan jag märkte det och tog ur växeln. Men felet med tröga växlar och missljudet dök upp först långt senare efter ett år.

Jag misstänker själv att det kan vara kardanens stödlager, växelådan eller något i växelådans utgång till kardanen.

Var inne på verkstad för ett år sedan och då var hjullager samt kardanens stödlager utan anmärkning, och man avrådde byte.

Då det gäller växellåda och bakaxel finns det olja och oljebyten har gjorts inom föreskriven tid.

Har spelat in ljudet på en video länkat till Vimeo, hörs mest i slutet på videon. Bilderna i Vimeo är bara inlagda som bakgrund till ljudet. Tacksam för hjälp vad det kan vara.

<iframe src="
" width="640" height="360" frameborder="0" allow="autoplay; fullscreen; picture-in-picture" allowfullscreen title="Missljud Volvo 240"></iframe>
#1440758
Har provat med andra däck (är inne på tredje version nu) och även fälgar. Med avstängd motor går det bra, där kan man ju även få in en del växlar utan att trampa ned kopplingen. Dragläget på kopplingen är i mitten ungefär. Men ha funderat på att byta koppling/lameller även om den mest gått på landsvägskörning, Totalt 25 000 mil.
#1441072
Vilket märkligt ljud! Har aldrig hört något liknande. Går det att lokalisera varifrån det kommer? Bak, fram, höger eller vänster? Eller rakt under bilen? Märkligt att det är så pass intermittent sällan förekommande. Ett alternativ är att plocka isär lite mer för att se om du hittar något fel eller om det blir bättre av att bara montera isär och ihop. Eller så bara fortsätter du att köra och väntar på att något går sönder, men det låter som att det där ljudet är skapligt irriterande och då vill man nog inte köra allt för mycket.

Min 240 med M47-låda är också trögväxlad, men på 1:ans och 2:ans växel. Troligtvis är det för att kopplingen är slut och lamellen kärvar. Jag ska snart byta koppling och förhoppningsvis blir det bättre då.
#1441167
Kommer rakt underifrån bilen. På utsidan hörs det märkligt nog ingenting. Jag har haft det i hela fyra år! Så fort man åker till verkstad så är det borta. Vi har kollat en massa rörliga saker och även om det kulle vara defrosterfläktens lager, något löst på avgassystemets upphängning, inuti det eller i katalysatorn, fjädrar, stötdämpare, något löst under karossen och allt har varit ok där. Har en idé att dra ned en liten mikrofon under bilen, fästa den invid hjulnav, stödlager och växellåda. Kör man bilen på lyft med olika fart och växlar så är det inget missljud. Mekanikerna är frågande och har avrått från att byta ut en massa grejer, som enligt dom fungerar felfritt, som blir kostsamt. Får nog köra och vänta tills att något går sönder, värst är det ju om man är på långresa.

Min har gått 26 000 mil på samma koppling, men tror att det börjar att bli dags för byte även om min mest är trögväxlad vid kall temperatur. Men växlingen är även det ett intermittent fel på min.

Har haft bilen ett tag och den har reparerat sig själv tidigare :=) Har haft en hel del fel som uppstått och sedan bara försvunnit. Märklig bil men gillar den.
#1441173
Kan det vara så att när man har bilen på lyft så "hänger" bakaxeln längre ner och det blir annan vinkel på kardan och knutar och därmed försvinner ljudet. Det låter som ett dåligt lager tycker jag.

Antag att man skulle ställa pallbockar under bakaxeln i stället, så att hjulen går fritt från marken, och provköra.. Då borde bakfjädringen i vart fall hamna i sitt vanliga läge och transmissionen märker ingen skillnad.
Har sett något förslag i någon tidigare Haynes-handbok jag haft (till min bakhjulsdrivna Taunus måste det ha varit); ta ut baksätet och placera i stället en medhjälpare bak som får krypa omkring och lyssna varifrån ljudet verkar komma genom golvplåten..

Står bilen inte på hjulen så försvinner förstås också belastningen på hjullagren. Blir till och med så att lasten hamnar på undre kanten av den fasta lagerringen då bilen är lyft medan lasten ligger på översidan då den står på hjulen ju.. ;-) Kanske är så att skadorna bara finns på övre halvan av lagerringen?
Inre lagret i slutväxeln lär väl få motsatt lastriktning jämfört med hjullagret gissar jag. Hjulet trycks uppåt, axeln "tippar" vid hjullagret och inneränden på axeln inne vid differentialen vill i stället nedåt? Men det är kanske små krafter jämfört med vad pinjong och kronhjul åstadkommer..
Senast redigerad av 4 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1441174
Det finns kontaktmikrofoner. Dom är "släkt" med gitarrmikrofoner (akustisk gitarr) och knacksensorer (på motorn) och jobbar med en liknande teknik. D.v.s. dom tar inte upp motorbrum och vägljud m.m. Bara mekaniska knackljud i närheten. Ett exempel: https://www.kirstein.de/en/Accessories- ... uners.html
Exemplet är lite dyrt för att det skall verka som något extra flashigt och häftigt. Men lösa mikrofoner finns i elektronikhandeln för överkomligare priser. Och en limklämma finns på prylvaruhusen.
En sådan skulle du kunna flytta mellan olika misstänkta ställen för att hitta oljudet. Men, du måste ha något som kan ta emot signalen från mikrofonen. Jag kan inte allt om detta, men jag skulle försöka med t.ex en liten kassettbandspelare med mikrofoningång. Då kan du t.o.m. spela in på band och jämföra olika lägen. Fixera kabeln så att den inte kommer loss och förstörs av roterande delar. Köp på dig ett antal buntband.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]