Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jecke
Har en 240 -92 B230F med ett underlig tomgång.

Har en tid haft för hög tomgång, kanske 1500 rpm. Jag blev glad när jag upptäckte att slangen till vevhusventilationen hade en spricka och bytte den samt några andra tunna slangar som var väldigt mjuka. Det blev lite bättre men inte helt bra. Sprayade med startgas utan att märka någon ändring i varvet. Gjorde rent och justerade in spjällhuset efter alla konstens regler. Jag kom på att om jag lyfter säkring 4 ( om jag minns rätt) och nollställer datorn så är tomgången perfekt sen. Men bara 2-3 starter med efterföljande körning. Sen höjer sig tomgången lite efter varje start till kanske 1200 rpm ända tills jag lyfter säkringen igen. Då är det bra några starter igen. Den visar inga felkoder. Mycket underligt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla om du får några felkoder. Du nollar felkoderna når du tar ut säkring 4
Användarvisningsbild
av lennarte
Du måste köra ett par mil innan felkoderna kommer ibland och dom försvinner ju när du nollar datorn. Om det verkligen inte blir några felkoder kan du utesluta fel som skulle kunna sätta felkoder, och då koncentrera dig på annat. Du kan ju även kolla en del saker genom diagnosfunktion 2 och 3 i felkodsdosan

Idag har det hänt en hel del (Sanning med mod[…]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill […]

Ja du den är ju anpassad till den tryckplatta[…]