Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av niklas gson
#134613
Rådlös skrev:Yttermåtten på blocken är dom samma. Det är insidan som skiljer. Däremot kan jag inte säga något om dom olika topplocken, utan lämnar den frågan vidare. Men en gissning säger mig att det är nog inte så lyckat eftersom ett F-topplock är för insprutningsmotorer. Men jag kan ha fel.

Men jag måste hissa en varningsflagg när du skriver B 200 F. Det fanns en Renaultmotor B 200 F i Volvo 400-serien. Den hette F för att den kom från Frankrike. Se upp med detta om du inte har klara besked om att det är ett topplock till en rödblockare. Den franska existerade samtidigt med den "äkta rödblockaren" B 200 F. Men motorerna hade inget mer gemensamt än nummerbeteckningen.
har förgasare så det e bara att skruva dit e ju en nyare motor så spridarna sitter i insuget o inte som gamla i toppen..
Användarvisningsbild
av niklas gson
#134615
*pettson* skrev:
Lilja skrev:Är det inte B19 som var en fransk motor? Och B200E och F var volvo motorer, samma block som B230 men längre stakar och annan topp? Och E betyder ju mekanisk insprut och F elektriskt. Eller har jag helt fel för mig?
B19= mindre borr på en b21 förekom i bland annat 300 serien
B200= Mindre borr på en B 230 (italienvariant på 2 liter) förekom i både 300 serien och 200 serien
E = insprutning
F= katalysator
ok men passat topparna mellan typ b21 o b230 bara ett exempel??

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]