Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1286741
Hej! Installerade en universalvarvräknare idag men den visar alldeles för lite varvtal. När bilen ligger på tomgång står mätarn på 0. Nån som har en susning om vad som är fel? (Ja jag har satt den lilla "switchen" på 4). Tackar på förhand för snabbt svar mvh.
#1286742
Om du nu kopplat rätt, plus från säkring med ström i tändningsläge, riktig jord, och signal från stift 1(eller -) på tändspolen, så återstår bara varvräknarfel. Universalvarvräknare är ju inget under av tillförlitlighet direkt.
#1286889
Då är ju tändspolen felkopplad, tändspolen ska ha ström från tändningen (troligen via ett förkopplingsmotstånd) på stift 15 (eller +), från 1 (eller -) till fördelaren.
#1287434
Hej igen! Tänkte berätta hur jag löste detta ifall någon i framtiden skulle ha ett liknande eller samma problem. Det som gjorde att det inte funkade var helt enkelt att det satt en "mobil-magnet" precis bredvid där jag hade monterat varvräknaren (alltså en magnet som man använd förr för att fästa sin mobiltelefon på instrumentbrädan). Jag tog bort magneten och sen funkade varvräknaren precis som den ska :D
Jag vet att det säkert är en självklarhet för dom flesta att magneter kan störa mätinstrument som dessa men jag tänkte inte i dom banorna vid tillfället när jag skapade tråden. God Jul allesammans! Mvh

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]