Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1262205
hej jag håller på med o försöka få rätt med el fläkten och det går inte riktigt som jag vill, testade först med adapter från biltema med en termostatgivare, fläkten starta som den skulle men tar väldigt lång stund innan den stannar, för sen testade jag o starta bilen men då var batteriet ur laddat, kylfläkten är ifrån en s70 även relät, efter det prova jag med o sätta den i boxen där det står 10 och 11, testade trycka dit plus polen och fläkten starta när jag bara satte dit plus polen och då har jag inte ens hunnit o starta bilen, jag har googlat runt och frågat en del, det sitter en b230 turbo i bilen med härvan från en volvo 240 88:a, jag försöker få kylfläkten att gå på automatik så den startar med halv o helfart, från reläet till fläkten är kopplat även jorden sitter i chassit, men jag vet inte om jag har missat något eller har kopplat det helt galet, väldigt tacksam med den hjälp jag kan få för att det ska kunna bli rätt.

mvh john
#1263330
Exakt hur det ska fungera med hel och halv fart vet jag inte (har förmodligen med AC-n att göra), men på dom allra flesta bilar ska fläkten gå efter du stängt av motorn om motorn är så varm så det behövs. Den kan även gå igång en stund efter du stängt av motorn och gått en bit från bilen
#1263991
240 hade inte elfläkten som standard (möjligtvis dom allra sista -91 - -93) utom på modeller med AC och då sitter den framför kylaren (kondensorn) och styrs enbart genom givaren i kylarens högra överkant (en hastighet). Senare modeller (940) har det du skriver om men då styrs det från insprutningsboxen också (även då 240 och 740 från -91 ?)

Känns ju lite som reklamationsdags. […]

C70 2007 2.4D?

2,4D är väl en D5 ? En strypt D5 sna[…]

Tanka bensin i Serbien

Tyskarna kör bra men fy för tvåf[…]

Trodde att det var ett fel som var avhjäpt […]