Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MarcusW
#1260504
Hej
Jag har köpt ett nytt sportluftfilter / luftburk till min B21A och brottas just nu med att få plats med flamfällan (det är egentligen orginalnippeln med flamfällan i som är för stor att montera på nya filtret.
Så nu undrar jag vad de värsta konsekvenserna blir ifall man kör utan själva flamfällan (vita insatsen) ?
Är huvudsyftet att fånga upp oljesmogen från ventilationen eller är syftet att förhindra att gnista/flamma ska ta sig bakvägen genom vevhusventilationsslangarna in i motorn vid eventuell baktändning?
Användarvisningsbild
av Derank
#1260514
jag körde utan i 9år och 12000mil påmin 850 utan probs, vad den har för syfte vet jag inte, samla upp något slam els å, skulle jag tro
Användarvisningsbild
av lennarte
#1260571
Originalet på B21 motorerna var en veckad plåtrulle. Den gick aldrig att få riktigt ren så den kastades bara. Din bil har nog haft en nogrann ägare före dig eftersom den är ersatt med den senare modellen. Sportluftfilter är bara till det sämre, men på en förgasarmotor gör det i alla fall ingen skada....På vintern bör du använda original luftburken med förvärmning, gärna rakt in i burken utan termostaten och"tredelaren". Den brukar inte fungera ändå efter så många år
av MarcusW
#1260587
Då bör jag inte vara så orolig ifall just flamfälla åker väck.
Jag kör endast bilen sommartid och med förgasare kände jag också att sportluftfilter borde va ok.
Tack för tipsen!!

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]