Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Umeavolvo
#1217026
Jag kom ihåg att vi kan ha varit så kassa att vi höll på med att vrida hela fördelaren, vart kan jag hitta hur den ska vara riktad. Med tanke på att detta system ställer sin egna tändning så vet jsg inte hur vi tänkte.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1217044
Gå tillbaka i tråden så står det där. Motorn på 0 med ettans cylinder i kompression så ska rotorn peka (rakt fram) på märket i kanten på fördelaren. Sedan sköter elektroniken resten
av Rådlös
#1217046
I min värld, jag har haft 2 st 245 med LH 2.4, visserligen utan tändningsproblem, men som jag minns det så är fördelaren fast monterad. Den går alltså inte att rubba mekaniskt ur sitt läge. Förtändningen sköter elektroniken. Men jag har en annan "ond aning". När det gäller Volvo B18 och B20, så är det så att fördelaraxeln kan vara lite trixigt att få rätt. Den drivs av ett snedskuret kugghjul och om man inte träffar i rätt kuggar så blir det felställd tändning. Dessutom är den delen som skall driva axeln inte liksidig. Man ser att den inte är centrerad.
Bild
Det går att vända axeln 180° fel om man av någon anledning har lyft ur fördelaren. Som om inte detta vore nog, När man monterar fördelaren skall dom två klackarna bilda en linje som ligger 35° mot motorns längdaxel och den sidan med klackarna skall alltså ligga mot motorsidan, på "uppsidan". Mycket ord och svårt att förklara. Men detta gäller alltså B18 och B20. Det kan ju tänkas att det är jämförbara förhållanden på en B230-motor? Dom är ju trots allt "släkt" med varandra. Lennart E och Frrla, ni har säkert sett undersidan på en B230-fördelare. Är det liknande fördelaraxel som en B18 - B20 på en B230 för en LH 2.4? (Och samma möjlighet att göra fel?)
av Umeavolvo
#1217212
Kanon tack för det utförliga svaret. Fick en tidig julklapp av en vän i form av den gröna verkstadsboken, har märkt att den tänder för tidigt på någon cylinder. Motorn hoppar inte alltid till
Användarvisningsbild
av lennarte
#1217247
På B18/20 ligger kamaxeln under fördelaren och på kamaxeln sitter ett (löstagbart) drev i vinkel som driver oljepumpen. Ovansidan på detta drev sitter spåret som "Rådlös" pratar om och som driver fördelaren. Där är ett spår i oljepumpen också som detta drev en också passar i. På B21/23/230 sitter ingen kamaxel där utan en "aggregataxel" (tror jag det heter) msd ett fast drev på (som kamaxeln på B18/20) ocD drevet sitter (fast) på fördelaren, och oljepumpen drivs från fördelaren direkt. Detta gör att man kan ta en motor drn en 740 (med fördelaren bak) och sätta i en 240 om man använder 240 motorns drivning och fördelare.
Motorn kan inte "baktända" på en cylinder på grund av tänd och bränsleboxarna, tändningen är fast och sköts av boxarna. Om den tänder fel är det något felmonterat i fördelare, lock, kablar, eller att not är trasigt i tändboxen. Man kan nämligen höja och sänka tändningen i boxen, men det är för riktigt Hög oktanigt eller lågoktanigt bränsle. Typ E85 (104) eller 91 oktan (finns i Europa)
Kjører fullelektrisk i 55 km

AA6BDD8C-9A64-4972-A49F-5B58FE9BE3D1.jpg Jeg er […]

Gäller min v70 t5.. I vintras börja den […]

Val av Amber skinnklädsel?

Det finns flera sidor av ett mynt... Har sett b&[…]

Bättringsfärg, spray?

Ett tips är att först testa på e[…]