I min värld, jag har haft 2 st 245 med LH 2.4, visserligen utan tändningsproblem, men som jag minns det så är fördelaren fast monterad. Den går alltså inte att rubba mekaniskt ur sitt läge. Förtändningen sköter elektroniken. Men jag har en annan "ond aning". När det gäller Volvo B18 och B20, så är det så att fördelaraxeln kan vara lite trixigt att få rätt. Den drivs av ett snedskuret kugghjul och om man inte träffar i rätt kuggar så blir det felställd tändning. Dessutom är den delen som skall driva axeln inte liksidig. Man ser att den inte är centrerad.
Det går att vända axeln 180° fel om man av någon anledning har lyft ur fördelaren. Som om inte detta vore nog, När man monterar fördelaren skall dom två klackarna bilda en linje som ligger 35° mot motorns längdaxel och den sidan med klackarna skall alltså ligga mot motorsidan, på "uppsidan". Mycket ord och svårt att förklara. Men detta gäller alltså B18 och B20. Det kan ju tänkas att det är jämförbara förhållanden på en B230-motor? Dom är ju trots allt "släkt" med varandra.
Lennart E och
Frrla, ni har säkert sett undersidan på en B230-fördelare. Är det liknande fördelaraxel som en B18 - B20 på en B230 för en LH 2.4? (Och samma möjlighet att göra fel?)