Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av luis
Hej har fått ombesiktning p.g.a brusten fjäder höger fram..

behöver jag några speciella verktyg för jobbet.. vad ska jag tänka på..

tips tack!! hur går man tillväga på smidigaste sätt gärna punkta ner moment för moment...... har bytt fjäder på en audi 80 förut och det gick bra.....

mvh...jojje.
:lol:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Rätt enkelt eftersom det är delat mellan fjäderbenet och spindeln. Staget till krängningshämmaren och gummit till bromsslangen, sen är det bara två skruv nere och två uppe så är benet loss.
Fjäderspännare behöver du är klart. Det enda som brukar jävlas är skruvarna mellan benet och spindeln, men våld och rostolja löser nästan allt :lol:

Ta isär lagret under nedre fjäderskålen och gör rent och lägg i nytt fett.
av Perra N
Lite tålamod, bra verktyg och 5-56 så löser det nog sig. Glöm inte hjulinställning efteråt bara, eftersom du kan rubba inställningarna när du har benet av.
Användarvisningsbild
av MartinS
Vad skulle rubbas av att ta ner fjäderbenet som går att justera på en 440?

/Martin
av flattbeat
Håller på med ett fjäderbyte höger fram på en 440-95 och stötte på lite problem. Staget som sitter i benet snurrar bara när man försöker ta loss det.. sitter ju ingen skalle på den heller så det e ju svårt att hålla emot? Nån som har nån ide?
Användarvisningsbild
av MartinS
Det går väl att hålla emot närmast leden om jag inte minn fel.

/Martin
av flattbeat
Med en polygrip eller vad? E det vanligt att det snurrar? tack för snabbt svar..
Användarvisningsbild
av jonny692
testa med en fast nyckel.kommer inte ihåg vilken men det ser du.det snurrar om du inte håller emot
av flattbeat
Tack så mycket för många bra svar.. =)

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]