Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zhyper
Tjenare!

Har en Volvo 460 -94 med 110hk-motorn (B20F om jag inte minns fel) som reservdelsbil. Denna ska ge lite reservdelar till min andra Volvo 460 -92 med 101hk-motorn(B18nånting, 1,7l insprutning). Grejen jag vill ta(eller som jag behöver hjälp med, ska lensa bilen i övrigt, -94an ska till skroten) är tändningslåset. Hur tar man enklast lös tändningslåset?

Jag har tagit lös hela alltet runt omkring, men själv kolven sitter ju ganska fint i rattstången, ser dock ut som om låset sitter fast i några specialskruvar jag aldrig sett förut, stämmer det? Anledningen till att jag vill ha lös skiten är för att låset i den andra har dött totalt och vägrar vridas runt.

Känns lite skamligt att köra tjuvkopplat på min -92a :D

btw, är det nån som behöver nåt till en 460 i umeåtrakten så äre bara att pma :roll:
Användarvisningsbild
av boostofta
man använder så kallade brytskruvar till tändningslås, just för att de ska bli ett litet h-ete att få loss dem :)

skallarna du ser är runda kupoler utan någon form av "fäste" för mejsel eller nycket, eller hur?
Från början hade dessa bultar en skalle med insex fäste, men när man dragit år dem bryts den skallen av och du har bara den kupol ytan kvar, med lite rå bryt yta i mitten.

Hugg loss dem, hugg motsols in från sidan, så släpper de. Kan gå lättare med polygrip när du väl huggit loss skruvarna

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]