Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SamL
När jag var ute och körde häromdagen upplevde jag att bilen började hoppa/skjuta på ettans växel, som att den stundvis accelererade och stundvis inte gjorde det alls. Övriga växlar gick fint, inga problem. Hoppandet uppstod när jag slirade in ettan eller släppte kopplingspedalen hyfsat snabbt, när jag släppte den mer långsamt var det inget problem. Har kört bilen några gånger till efter detta mer försiktigt och det har inte återkommit.

Nåja, till frågan. Är det kopplingen som är slut eller kan det vara något annat som tjafsar? Mina bets ligger på kopplingen men vill gärna gå igenom alla alternativ innan jag lämnar in kärran till verkstad. Kan det vara lådan som det är fel på i det här fallet? Ettan är lite svår att få i ibland också, men även det kanske beror på kopplingen.

Har en 240 GL från 1983, fyrväxlad med OD, B23A.

Tack på förhand.
av Arne
Är det i samband med att du släpper upp kopplingen så kan det bero på att du har fått olja på lamellerna. Detta kommer från den bakre vevaxeltätningen. Är det så bör du byta denna tätning i samband med kopplingsbyet. Glöm inte att rengöra vevhusventilationen också, det kan vara den som orsakat att vevaxeltätningen pajat.
av SamL
Men om det är olja på lamellerna, borde inte problemet uppstå på samtliga växlar då? Detta skedde ju enbart på ettans växel. På tvåan var det helt lugnt, men så fort jag gick ner till ettan igen återuppstod problemet. De senaste gångerna jag kört bilen och varit mer försiktig med kopplingen har det dock inte återkommit.
av errim
Hej
Du har ett märkligt fel tycker jag. Slirar kopplingen på högsta växeln då du trycker gasen i botten?
Det kan ju vara som du tror att kopplingen hugger piga olja på lamellen, sådan hugg märks ju enbart på på lägsta växeln. Går motorn jämt och bra kan du ju bortse från den.
Om du river ner kopplingen så glöm inte att byta vevaxeltätningen så att du inte får ny olja på koppligsytan. Kolla även vevhusventilationen. Tät vevhusventilation gör ju att olja trycks ut på oönskade ställen t ex ut på kopplingen.
Mvh
Bengt
Användarvisningsbild
av Frrla
kan vara lite långsökt men jag skulle byta stödlagergummi på min 78a igår och såg att kardanet var felmonterat i splinsen + att den kunde inte röra sig i dem, så de va väldigt svårt att sära på skiten.
Den gjorde såhär innan, att den vibrerade på ettan. men de har ju vart sen jag köpte den.

att ettan är lite seg kan ju bero på slitet länkage eller bussningarna så spaken glappar?
man brukar kunna ta bort dammasken runt spaken och ful-justera på bygeln... prova först om det är lättare att lägga i växeln om du lyfter på ringen (som man gör när man ska lägga i backen) om det går bättre å lägga i den.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Kolla oljenivån i förgasaren, om olja saknas så kan förgasarkolven hoppa. Speciellt när man är i gränslandet ingen gas-lite gas.

Frrla här ovan beskriver en "ful-justering" av växellänkaget, det är precis så man ska göra så det är absolut inget fel att göra och det är dessutom något man måste göra om man t ex byter bussningarna i länkaget.
Demontera damasken (sitter med 4st plastklips under mattan), lossa bygeln (sitter med 2st M5) och lägg i 1:an, justera sedan bygeln så att den nuddar precis plastklacken på spaken. Nu bör det bara lättare att lägga i 1:an & 2:an, kontrollera samtidigt att backen går i lätt.
Om denna justering inte hjälper dig så är det troligen så att urtrampningslagret är på väg att ge upp, då frigörs inte ingående axel som det är tänkt och det blir svårt att få i främst de lägre växlarna (eftersom skillnaden i hastigheten på axlarna är störst här).
Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]

Ja det var ju billigare än på Volvo […]