- tis 08 sep 2015, 14:38
När jag var ute och körde häromdagen upplevde jag att bilen började hoppa/skjuta på ettans växel, som att den stundvis accelererade och stundvis inte gjorde det alls. Övriga växlar gick fint, inga problem. Hoppandet uppstod när jag slirade in ettan eller släppte kopplingspedalen hyfsat snabbt, när jag släppte den mer långsamt var det inget problem. Har kört bilen några gånger till efter detta mer försiktigt och det har inte återkommit.
Nåja, till frågan. Är det kopplingen som är slut eller kan det vara något annat som tjafsar? Mina bets ligger på kopplingen men vill gärna gå igenom alla alternativ innan jag lämnar in kärran till verkstad. Kan det vara lådan som det är fel på i det här fallet? Ettan är lite svår att få i ibland också, men även det kanske beror på kopplingen.
Har en 240 GL från 1983, fyrväxlad med OD, B23A.
Tack på förhand.
Nåja, till frågan. Är det kopplingen som är slut eller kan det vara något annat som tjafsar? Mina bets ligger på kopplingen men vill gärna gå igenom alla alternativ innan jag lämnar in kärran till verkstad. Kan det vara lådan som det är fel på i det här fallet? Ettan är lite svår att få i ibland också, men även det kanske beror på kopplingen.
Har en 240 GL från 1983, fyrväxlad med OD, B23A.
Tack på förhand.
Volvo 244 GL 1983 (B23A)