Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvokhaled
Hej!

Jag har länge varit intresserad av den nya T2 motorn i V40 och velat testa den, men ingen handlare jag vart hos har haft någon för provkörning. Är det någon här som har testat den? Hur är det med kraftmängden gentemot bilens vikt? Verklig bränsleförbrukning? Tacksam för svar! :)
av perhall
T2 kommer nog att bli en ytterst marginell företeelse, såväl på forumet som i bilhandlarnas provkörningsarsenal.../PH
Användarvisningsbild
av V9097
Jag har inte provkört, men jag är tämligen säker på att vid vanlig slökörning märker du ingen skillnad mot en T3. Däremot kommer kraften ta slut om du snabbt vill accelerera ut på en motorvägsramp eller vid en omkörning etc.
Om du inte får väldigt bra pris på T2 tycker jag du ska ta en T3 eller T4 istället, du får igen en del av merkostnaden i andrahandsvärde. Alla har samma grundmotor med olika mjukvara, ju högre siffra desto mer drag på höra vartal.
Användarvisningsbild
av crumpets
En T2 borde duga till de flesta tycker jag. Den klarar ju 0-100 på ca 10 så det borde inte vara alltför smärtsamt att köra den. Det är ju en identisk motor som T3/T4 fast med annan mjukvara så trimbarheten om man är villig att riskera garantin är ju god också, det brukar göra att andrahandsvärdet hålls högt eftersom sånt gör bilar mer säljbara till andre tredje, osv. ägaren.
Användarvisningsbild
av Snowie
Skulle köpt en T3 personligen.
Nu kan man ladda i polestar på T3 gällande MY13, så när MY15 kommer så bör du kunna få lite extra kräm i din blivande MY14 ;)
Detta då utan att riskera garantin.
Användarvisningsbild
av crumpets
Summum utan helskinn? Jag hade varit lite tveksam. Men nog var det en fin bil!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
En bil från Volvo kan ha lite speciell spec.

Låter som ett bra pris! Klara du dig utan skinn så är det ju bara att slå till! :wink:
av Nibbe
Dragkrok, bränslevärmare (kanske inte finns på bensinarna?) och vinterdäck är det enda som saknas.

Jag är osäker på om VOC är gratis för andra ägaren eller om det följer med bilen så att säga, det kanske någon på forumet vet?

Med det priset så tycker iaf jag att det verkar som ett kap (jag hatar läderstolar!).
Användarvisningsbild
av Lazy
Svågern har köpt en V40 T2 och jag har fått testat den några mil, ingen flygmaskin men inte seg heller, gjorde ett par omkörningar och motorn svarade bra, tror den kommer att fungera utmärkt som bruksbil.

Stort tack igen för den här genomgå[…]

Inga felkoder som kommer? Kolla så inte […]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standa[…]

Sommarvaxning av pärlan. IMG_0598.jpeg […]