Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#764363
joel80 skrev:Vinterhjulen känns väl inte så dyra? Jag fick nog betala ungefär 10k minus lite rabatt när jag köpte bilen och också köpte vinterhjul på fälg..


Edit: i och för sig borde 15" vara billigare.. okej.. jag ändrar mig, lite dyrt var det nog.. :)

Man måste ju lämna vinterhjulen tillbaka efter 36 månader som knappas har hunnit slitas så mycket, jag tror det hade blivit billigare att köpa vinterhjul av dom och sen istället sälja dom på blocket efter 3 år kostar ju inte mer plus du får pengar tillbaka. :)
Användarvisningsbild
av joel80
#764372
Ja är det så så är det ännu värre.. men det är inte säkert.. kan ju faktiskt vara så att vinterdäcken beräknas på leasingtiden och att slutvärdet beräknas till 0kr.. vilket ju gör att man äger dem efter leasingtiden.
Användarvisningsbild
av tedsvensson
#764380
Satt precis och läste kampanjen själv, men kom snabbt fram till att den inte var ett dugg lockande. För det första är det bara T2:an med Kinetic. Tillägg för D2:an alltså. Då jag själv köpte D2:an med Momentum samt ett annat paket för ca 240.000 kr och betalar drygt 3800 i månaden på 6 år (banklån 5,9 %) så kändes min variant bättre.
Kör dessutom ca 2000 mil per år så det hade blivit en del övermil.

Till sist: Hela V40 bilen suger utan minst Momentum-paket, det är så stor skillnad att Kinetic gör det till en helt annan och fulare bil enligt min mening. Det ingår väldigt mycket bra i Momentum. Tänk på det! :lol:
Användarvisningsbild
av Avuriel
#764495
titanum skrev: Hej! Ja val av finansieringsform är absolut värt att räkna på. En fråga gällande din kalkyl och break-even efter 3,5 år, hur har du räknat gällande värdeminskning/förväntat värde på bilen efter 3,5 år och 7000 mil?
Jo jag fick tips av en mer erfaren volvoägare (Endast nya köp) att en bra kalkyl på Volvobilar är att den tappar 100 tusen (ca 2000mil per år) första året sedan 20 tusen varje år efter det. Det är som sagt inte riktigt så, men räknar man på mer än 3 år, så stämmer den ganska bra faktiskt. Den sjunker ju faktiskt mer än 20 det andra året, men efter 3 år så rättar den sig efter denna lista vad jag har kunnat se på olika modeller och mil på bytbil.com
En mer korrekt lista är möjligtvis, 80-40-20-20-20 etc... Vad jag kunnat se på dem begagnade V40 på bytbil och blocket som finns än så länge i någon mån nära utrustning och motor som mig så borde min ligga på grova 250 just nu efter 8 månader. Vilket är precis enligt plan.
Min kalkyl jag hade från början är lite annorlunda min nuvarande ekonomi i sin helhet annars har jag räknar på grova 5 år från början.
Som på listan synes amorterar jag 33 tusen per år.

Lån Bil Differens

2012 330000 340000 +10000
2013 297000 240000 -57000
2014 264000 220000 -44000
2015 231000 200000 -31000
2016 198000 180000 -18000
2017 165000 160000 -5000
2018 132000 140000 +8000
2019 99000 120000 +21000
2020 66000 100000 +34000
2021 33000 80000 +47000
2022 0 60000 +60000
Senast redigerad av 1 Avuriel, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Guligan
#764506
joel80 skrev:Ja är det så så är det ännu värre.. men det är inte säkert.. kan ju faktiskt vara så att vinterdäcken beräknas på leasingtiden och att slutvärdet beräknas till 0kr.. vilket ju gör att man äger dem efter leasingtiden.
Jo, men Bilias privatleasing är i sin form lik en operationell leasing. Dvs slutkunden "äger" inte restvärdet. Det spelar alltså ingen roll om man betalt däcken till fullo via leasingavgifterna. Står de med i utrustningslistan skall de återlämnas.
Användarvisningsbild
av joel80
#764511
Satan vilken fjuttig kontantinsats! :D
Jag gillar inte att ligga "back" ens i början.. så försöker få ihop till i allafall 20% kontant. Häder det nått allvarligt att firman går i KK eller nån annan kris står jag inte där med ett billån som inte går att lösa i allafall. :) (Däremot med ett 5 ggr större huslån.. men det är en annan historia.. som jag förtränger..) :lol:
Användarvisningsbild
av Guligan
#764547
Låter klokt att lägga 20% kontant eller som förstahyra, då det i stort sett motsvarar värdetappet efter man kör ut nybilen från bilhallen... (Det är ju dessutom lagstadgat avseende billån för konsument)
Användarvisningsbild
av MartinS
#764623
Avuriel skrev: Jo jag fick tips av en mer erfaren volvoägare (Endast nya köp) att en bra kalkyl på Volvobilar är att den tappar 100 tusen (ca 2000mil per år) första året sedan 20 tusen varje år efter det. Det är som sagt inte riktigt så, men räknar man på mer än 3 år, så stämmer den ganska bra faktiskt. Den sjunker ju faktiskt mer än 20 det andra året, men efter 3 år så rättar den sig efter denna lista vad jag har kunnat se på olika modeller och mil på bytbil.com
En mer korrekt lista är möjligtvis, 80-40-20-20-20 etc...
Jag vet att det handlar om gissningar, men att generalisera att en Volvo tappar si och så många kronor är lite väl generaliserat kan jag tycka. Det beror så väldigt mycket på vilken modell, hur gammal modellen är, hur mycket utrustning man har, vad marknaden vill avseende miljöpåhitt för stunden etc. etc. etc.
Om man vill gissa tror jag det är bättre att gissa procentsatser än faktiska kronor. Jag tycker ofta man kan räkna med 50% tapp på 3år, men som sagt, det finns alltid variationer och avvikelser. En ny modell (likt V40 nu) med lagom klen motor och lagom lite utrustning är ofta det bästa köpet om man säljer inom 1-3år.

/Martin
av titanum
#764642
Avuriel skrev:
Jo jag fick tips av en mer erfaren volvoägare ....................
::
::
Som på listan synes amorterar jag 33 tusen per år.

Lån Bil Differens

2012 330000 340000 +10000
2013 297000 240000 -57000
2014 264000 220000 -44000
2015 231000 200000 -31000
2016 198000 180000 -18000
2017 165000 160000 -5000
2018 132000 140000 +8000
2019 99000 120000 +21000
2020 66000 100000 +34000
2021 33000 80000 +47000
2022 0 60000 +60000

Tack för sammanställningen. Tyvärr tror jag att en ny bil faller mer under de första tre åren, restvärden på kring 50% efter 36 månader brukar ju bilhandlarna ha i sina kalkyler. Det blir mycket att räkna på särskilt när man kan välja mellan egen och förmånsbil.
av specos
#765089
Om vi säger att du inte kör mer än 1500 mil per år i snitt bör det ju bli så här:

Kostnad privatleasing: 2995*36=107820 kr.

Köp 210 000 kr, ränta 5 % per år Ca 20 000 kr netto på 36 mån.
Försäljningspris efter 3 år 120 000 kr.

Kostnaden blir då 20 000 + 90 000 = 110 000 kr. Tillkommer gör service, säg 3000 kr per år. Uppe i 119 000 kr. Reparationer får man väl förutsätta går på nybilsgarantin. Kostnad per månad blir då 119 000 / 36 = 3305 kr.

Hugget som stucket vid en snabb överblick...

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]

Det är skillnad i utseendet på plastgal[…]