Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Snowie
#780902
andreas_lofgren skrev:Det handlar inte om rationella argument utan känslan av bekymmersfrihet. Att inte heller ligga ute med en massa pengar kan kännas befriande också, vissa har lättare att tolerera månadskostnader är stora tillfälliga summor.

Du har dock absolut rätt i sak, framförallt eftersom de första 2 åren täcks av garanti.
Exakt min tanke, man sover lite bättre. Man vet vad bilen kostar varje månad. samt vad slutsumman blir.
Men även sådana saker som service/försäkring/lånebil, en faktura att betala varje månad för allt..
Ett bolag att vända sig till om det mot förmodan är några problem.

"Min" bil är leasad via företaget, tidigare haft tjänstebil men vid byte av tjänst så försvann den förmånen.
Betalar ca 4500kr / månad (kostnadsneutral) för min så bra mycket dyrare än min tjänstebil: BMW320D som kostade mig ca 2400kr per månad. (~4600 i förmånsvärde)

Jag personligen har väldigt svårt att gå till en helt privatägd bil. Föreställer mig även att det är lättare att få "lån" genom att köra en leasing bil än att det är att ta ett blacolån på motsvarande summa, eftersom vid en leasing bil slipper du kontant insatsen.
Dock köper man en såpass ny bil så kanske man skall ha lite kulor på banken :)
Användarvisningsbild
av Jensen
#781470
Privatleasing är helt enkelt till för den som vill ha ett bekymmersfritt bilägande, det vill säga
att det får kosta nån krona extra jämfört med att sitta och räkna fram nåt som ev kan bli lite bättre.
Sen så tycker väldigt många att det är skönt att inte behöva lägga nån kontantinsats.
Många är helt enkelt inte lika entusiastiska som vi som hänger här på forumet utan ser helt enkelt sin bil
som ett färdmedel från A till B.

Att bilen har Kinetic eller Momentum mm är för väldigt många helt ointressant.
Räknar man noggrant på ett leasing samt privatupplägg så kommer det inte skilja så mycket i slutändan,
det som är kul för leasingkunden är att han/hon plockar ut en ny fabriksbeställd bil efter 36 mån när många privat kunder
kanske har 2-4 år kvar på sina billån.
av perhall
#781854
Tjänstebil är inte alls eller bara marginellt billigare än privatbil om företagets kostnader beaktas. På ett av våra större industriföretag, som börjar på A, kan man förhandla till sig tjänstebil... om man inte hämtar ut den får man ca 5000 mer/månad i lön.. men en del tror fortfarande att de tjänar massor på tjänstebil. I så fall är det för att arbetsgivaren vill att man har det. Har suttit med revisorn och räknat på det två eller tre gånger..../PH
Användarvisningsbild
av Snowie
#781866
När det gäller tjänstebil så är det helt och upp till vilket tjänstebilsavtal man har.
Om bolaget står för privatamil och du bara betalar förmånsvärde på dem. Hur bränslekostnaden fördelas (om man får faktiskt kostnad/splittad räkning eller mil ersättning) De tjänstebilsavtal jag hade förrut var snuskigt mycket bättre än det är att äga privat bil.
Så det är upp till bolaget hur avtalet utformas.
Sedan finns det bolag som har kostnadsneutrala tjänstebilar när man har netto och bruttolöneavdrag, då är det inte lika "billigt" men kör man mycket så är det fortfarande billigare än att köpa en ny bil privat om man tittar på bilar med lite utrustning.


Jag hade endast förmånsbeskattning innebär ca 2400kr i månaden för min del, sedan delades bränslekostnaden som så att om jag körde 100 mil på en månad varav 30mil var privata så betalade jag 30% av bränslekostnaden (som alltid var tvungen att köpas på företagskortet)
Företaget stod för alla extra kostnader inkl tvätt av bilen..
Ju mer man kör med en tjänstebil destu billigare blir det, även så att har du trängselskatt så är detta något som är inkluderat i förmånsvärdet, vilket innebär om arbetsgivaren tar betalt för det så dras den kostnaden av från förmånsvärdet.
I vårat fall betalade arbetsgivaren trängselavgiften helt och hållet.

Tjänstebil är en löneförmån, hur bra den är är upp till avtalet :)
I mitt fall stod företaget för mycket kostnader då de ville vi skulle ha tjänstebilar.
Väldigt få bilar du kan hålla för 2500kr i månaden netto som vi säger att 5000kr brutto, beror självfallet på körsträcka privat samt i tjänst.
Om man köper en BMW/volvo eller en KIA.. vilken milersättning man har. Men Personligen tjänade jag ett par tusen på att ha förmånsbil/tjänstebil.
Användarvisningsbild
av joel80
#781888
Själv har jag tjänstebil på mitt eget företag.. Då jag kör runt 3000 mil i tjänsten kändes det dumt att köpa en extra bil privat. Det har gjort det svårare att räkna på då jag ju tagit hänsyn till alla kostnader jag får i företaget och sen hur mycket lön jag skulle kunnat tagit ut istället (och lagt på privat bil).
Eftersom jag får dra halva momsen på leasingen och även moms på bränsle och alla extra kostnader med bilen fick jag det till att jag ändå går plus (mindre minus) på att ha bilen i firman. Även om det kostar firman närmre 6000kr i månaden med leasingavgift, bränslekostnad och serviceavtal blir skulle det inte bli mer än ca 3000kr i ren lön. Med skattefria resersättningen någon tusenlapp mer..
av Malmstroem
#781904
Vid privatköp får du betala allting med skattade pengar -- men räntan på billånet är avdragsgill, så du får tillbaka 30% av räntekostnaden på skatten.

Vid privatleasing får du också betala allt med skattade pengar -- men du kan INTE dra av räntan. Så om ingen subventionerar den kostnaden som någon form av "extra rabatt" så blir det i snitt dyrare. Kan kännas säkrare för den enskilda med fast kostnad -- men det är ofördelaktigt skattemässigt.

När det gäller tjänstebil så blir det svårare. Om det är en ren förmånsbil som fullt ut betalas av företaget så får man nog leta efter fall där det inte blir förmånligt att ta den.

Även en kostnadsneutral (dvs du får lägre lön för att betala leasingkostnaden för bilen) blir i princip alltid billigare om du jämför att köpa samma bil privat. Det förutsatt att du inte kör extremt lite med bilen och att den inte kostar mer än 7,5 basbelopp (333 750:- inklusive utrustning).

Kör du lite, väljer en dyr bil med låg värdeminskning kan det bli billigare att äga den privat än att ha den som kostnadsneutral tjänstebil. Allt baserat på hur skatteeffekterna ser ut.
Användarvisningsbild
av joel80
#781908
Sen använder jag min företagsbil enbart i tjänsten. Har kört ca 80 mil privat och 6-7 resor i år.. har några få kvar innan gränsen för förmånsvärde går in. Det ska jag slippa.. Skönt med VOC och lättheten att kunna föra exakta körjournaler.

Skulle jag behöva använda bilen mer privat vet jag inte om jag skulle spara så mycket på det hela. Jag måste ju som sagt ränka mitt företags kostnader för bilen också. :)

Om jag efter leasingtiden köper ut den och säljer den till mig själv privat blir det annorlunda.. Då har ju företaget mitt också betalat av en stor del av det första kraftiga värdetappet och kunnat dra av lite av momsen.
av Malmstroem
#781913
joel80 skrev:Om jag efter leasingtiden köper ut den och säljer den till mig själv privat blir det annorlunda.. Då har ju företaget mitt också betalat av en stor del av det första kraftiga värdetappet och kunnat dra av lite av momsen.
Om du gör det så utgår förmånsbeskattning på skillnad mellan det du betalar och "normalt" bilhandelspris.

Även om du använde bilen privat så skulle det inte bli mycket dyrare. Som egenföretagare borde det vara möjligt att ligga på 30% i skatt (resten av inkomsten läggs i företaget för att sedan tas ut som kapitalintäkt). En V70 ligger på dryga 4000 i förmånsvärde. Det ger 1200 extra i månaden. Om du har 50% i marginalskatt är det 2000 till. Inte mycket till privatbil som du kan få för de pengarna.

Naturligtvis blir det väldigt svårt att räkna hem en tjänstebil om du jämför med en bättre begagnad billigare bil. Det jag pratar om är jämförelse nytt mot nytt för en bil kring 7,5 basbelopp. Då är en tjänstebil / förmånsbil nästan alltid billigare jämfört mot att köpa samma bil privat (om du inte kör extremt lite, eller har "konstigt" uppsatta regler angående restvärde och löneavdrag).

Tjänstebilar är skattetekniskt förmånliga. Det är inte utan orsak som de flesta dyrare Volvo, BMW, Audi etc säljs som tjänstebil/förmånsbil.
Användarvisningsbild
av joel80
#781916
Självklart vet jag att jag måste betala "normalpris" för bilen om jag köper ut den och att jag annars blir förmånsbeskattad.

Min V70 ligger på ett förmånsvärde på 3933kr/månad om jag räknar rätt med "extrautrustningen". Det är bara fabriksmonterad extrautrustning som ska räknas med va? Inte sånt som monterats i efterhand av återförsäljaren och fakturerats separat?

Jag har en enskild firma.. så att ta ut med kapitalintäkt blir inte riktigt samma sak, men med utgifter (som bil) och andra investeringar i firman kommer jag ändå inte upp till brytpunkten för den högre skatten.

Jag har inga löneavdrag alls rent "regelmässigt". Men alla kostnader jag har i företaget innebär ju att jag kan ta ut mindre lön. Har jag en kostnad på t.ex 12 500kr inkl moms i företaget betyder det ca 5000kr mindre i lön efter skatter. (25% avdragbar moms, eller 12,5% avdragbar moms vid leasing arbetsgivaravgift/egenavgift och sen vanlig inkomstskatt.)

Då behovet av en andra bil att köra privat inte är stort för mig/familjen känns det onödigt att använda bilen mycket privat och då få en ökad kostnad på 1100-1200kr/månaden p.g.a förmånsvärde. Även om jag körde den mer privat skulle vi vara i behov av en andrabil i familjen då jag är iväg på jobb.
Bruten fjäder framvagn

arbetade. ( finns där inga möjlighet a[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Enklast är väl att ta en tumstock o m&au[…]

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]