Sida 1 av 2
Lyftpunkter
Postat: lör 30 mar 2013, 18:22
av Renkan
Snart dags att byta till sommardäck. Hur lyfter jag bilen med en garagedomkraft utan att skada den?
Sv: Re: Lyftpunkter
Postat: lör 30 mar 2013, 18:34
av Tobzter
Renkan skrev:Snart dags att byta till sommardäck. Hur lyfter jag bilen med en garagedomkraft utan att skada den?
Borde stå i instruktionsboken vart du ska lyfta
Re: Lyftpunkter
Postat: lör 30 mar 2013, 19:03
av Perra83
Där det är urtag i plasten i trösklarna lyfter i alla fall Volvo.
Re: Lyftpunkter
Postat: lör 30 mar 2013, 19:19
av joel80
I min bruksanvisning står det att man bara ska använda Volvos domkraft.. Jag gillar verkligen inte den lilla domkraften som ligger i bakluckan.. när man vevar med den skrapar man alltid sönder knogarna mot asfalten. :(
Edit: Var tvungen att kolla.. och nu blir jag förvirrad. Det står så här på ett ställe:
Domkraft*
Använd originaldomkraften endast vid reservhjulsbyte. Domkraftens skruv ska alltid vara
välsmord.
Sen står det så här på ett annat ställe:
Volvo rekommenderar endast användning av den domkraft* som hör till respektive bilmodell, vilket framgår av domkraftsdekalen.
Det betyder alltså att jag måste köpa en annan domkraft som just volvo har godkänt.. (och säkert som dom själva endast säljer till ockerpriser) Och var hittar jag domkraftsdekalen?
Lyftpunkter
Postat: lör 30 mar 2013, 19:44
av StringerBell
Volvo tänker att man bara behöver lyfta bilen i nödfallssituationer, och till det använder man den medföljande domkraften.
Re: Lyftpunkter
Postat: lör 30 mar 2013, 21:39
av mstrandbo
Snakka med teknikeren min på Bilia, og han sa at det bare var å bruke det samme løftepunktet på garasjedomkraften som ved bruk av orginaldomkraften. Ergo rett på plateknekken som brukes av orginaldomkraften.
Edit: Her står det forresten i manualen, side 302, så var inte redd joel80, for at ockerpriser fra Volvo skal være nødvendig :)
Bilens vanlige jekk er kun beregnet til bruk i enkelttilfeller og gjennom kort tid, som ved bytte av hjul ved punktering, bytte til vinterdekk/ sommerdekk m.m. Kun jekken som tilhører den spesifikke modellen må brukes til å jekke opp bilen. Hvis bilen skal løftes oftere eller over lengre tid enn for et hjulskifte, anbefales det å bruke en garasjejekk. I så tilfelle følges bruksanvisningene som følger med utstyret
Re: Lyftpunkter
Postat: lör 30 mar 2013, 22:13
av joel80
Jag vill helst kunna använda en riktig domkraft och slippa den som hänger med.. Är det en likadan på den här Volvon som min gamla skrapar man lätt sönder knogarna mot asfalten när man vevar upp den jävla saxlyften.
Men kanske kan funka att sätta på de inre lyftpunkterna.. om man inte har plastkåpor ivägen.
Re: Lyftpunkter
Postat: lör 30 mar 2013, 22:19
av Droopy
joel80 skrev:I min bruksanvisning står det att man bara ska använda Volvos domkraft.. Jag gillar verkligen inte den lilla domkraften som ligger i bakluckan.. när man vevar med den skrapar man alltid sönder knogarna mot asfalten. :(
Edit: Var tvungen att kolla.. och nu blir jag förvirrad. Det står så här på ett ställe:
Domkraft*
Använd originaldomkraften endast vid reservhjulsbyte. Domkraftens skruv ska alltid vara
välsmord.
Sen står det så här på ett annat ställe:
Volvo rekommenderar endast användning av den domkraft* som hör till respektive bilmodell, vilket framgår av domkraftsdekalen.
Det betyder alltså att jag måste köpa en annan domkraft som just volvo har godkänt.. (och säkert som dom själva endast säljer till ockerpriser) Och var hittar jag domkraftsdekalen?
självklart kan du lyfta med vilken garagedomkraft som helst, jag lyfter min i framvagnsbalken och bärarmarna bak med en planka imellan.
Orginalfästet är ju helt värdelöst, rappel.
Fins säkert fler ställen det går att lyfta på utan att bryta sönder bilen, man får prova sig fram lite försiktigt.
Re: Lyftpunkter
Postat: tis 15 okt 2013, 19:40
av kidu
Bild av manualen stämmer inte med bilen?
Är inte det på andra sätt vid de bakre fästena?
Re: Lyftpunkter
Postat: tis 15 okt 2013, 19:48
av joel80
Den där bilden är ju bara för den lilla vev-domkraften. En verkstadsdomkraft måste ju ha en plan yta, vilket verkar vara sjukt svårt att hitta på min V70 i allafall. Bara en massa plast ivägen på den ställen där det står att lyftpunkter (andra än den där skåran) ska finnas.