Sida 1 av 4
Egentlig teknisk skillnad T3 vs T4...?
Postat: lör 16 feb 2013, 21:32
av V402013
Hej
Jag söker ev. teknisk skillnad mellan T3 & T4?
Är det månne så att den enda skillnaden kanske ligger i mjukvaran i styrsystemet vilket gör att effektkurvan håller i en smula längre vilket ger +30bhp i slutändan?
Märk väl att både oem vridmoment liksom oem "overboost" ligger på samma nivå.
Min gissning är att skillnaden ev. ligger via de justerbara kamaxlarnas läge kombinerat med att laddtrycket tillåts fortsätta något längre vilket verkar kunna urskönjas via momentkurvan för resp. motor?
Så, är enda skillnaden enligt ovan vilket således försöker motivera +25.000:- sek, m.a.o. ingen teknisk skillnad i övrigt?
Re: Egentlig teknisk skillnad T3 vs T4...?
Postat: lör 16 feb 2013, 22:32
av crumpets
Det är olika prestandasteg bara. Du får mer för att du betalar mer. Men hårdvaran är densamma. Polestar gör till och med T3 till T4...
Re: Egentlig teknisk skillnad T3 vs T4...?
Postat: sön 17 feb 2013, 09:46
av V402013
@crumpets
Finns någon alls skillnad i övrigt vad gäller bil chassie, rustningsnivå, sättningar, koppling, etc, etc?
Utveckla gärna "Polestar gör till och med T3 till T4..."
Re: Egentlig teknisk skillnad T3 vs T4...?
Postat: sön 17 feb 2013, 14:16
av FiddeUBC
Here we go again...
Re: Egentlig teknisk skillnad T3 vs T4...?
Postat: sön 17 feb 2013, 14:21
av crumpets
Det har stötts och blötts en hel del, men det är samma bil utöver att nyare T3:or har högre utväxling vilket gör att de varvar lägre och således accelererar lite segare. Eventuellt har de också lite olika standardutrustning. Polestar, volvos hustrimmare, säljer mjukvara som uppgraderar ens T3 till en T4 effektmässigt.
Re: Egentlig teknisk skillnad T3 vs T4...?
Postat: sön 17 feb 2013, 16:22
av V402013
@crumpets
"Polestar, volvos hustrimmare, säljer mjukvara som uppgraderar ens T3 till en T4 effektmässigt."
Svårt att hitta uppgradering av T3 -> T4 motorspec gällande V40...?
Re: Egentlig teknisk skillnad T3 vs T4...?
Postat: sön 17 feb 2013, 16:44
av s6025t
Polestar släpper oftast trimmet till de mindre motorvarianterna först efter 1år så till V40 T3 -13 kommer det nog när årsmodell 14 börjar säljas köper du en årsmodell 14 får du nog vänta ett år tills 15 finns ute.
Till V40 T4 finns redan nu polestar så den ger 200hk/285NM
http://www.polestar.se/sv-se/modeller/v ... xlad-2013/
Till t.ex V60 T3 finns trimmet till de äldre årsmodellerna 11-12 men inte till 13 än
http://www.polestar.se/sv-se/modeller/v ... xlad-2012/
Utväxlingen skiljer inget på V40 T3 o T4 däremot på S-V60
Re: Egentlig teknisk skillnad T3 vs T4...?
Postat: sön 17 feb 2013, 19:32
av crumpets
Som S6025t skriver så brukar de vänta ett modellår, ibland mer, med att släppa såna uppgraderingar. Allt annat vore ju vansinne för nybilsförsäljningen.
Re: Egentlig teknisk skillnad T3 vs T4...?
Postat: mån 18 feb 2013, 12:42
av McDonald
s6025t skrev: Utväxlingen skiljer inget på V40 T3 o T4 .....
Jodå som
crumpets skriver också så skiljer växellådorna dom emellan.
T3 använder B6-D2-lådan och T4 B6-G5d-lådan.
T3'ans låda är konstigt nog högre växlad, tycker det borde vara tvärtom
Re: Egentlig teknisk skillnad T3 vs T4...?
Postat: mån 18 feb 2013, 13:30
av Camel
McDonald skrev:T3'ans låda är konstigt nog högre växlad, tycker det borde vara tvärtom
Det är vanligt förekommande att den lite motorstarkare modellen har något lägre utväxling för att förstärka prestandaskillnaden. Den som väljer T4 prioriterar sannolikt prestanda något högre än bränsleförbrukning jämfört med den som väljer T3. Samma skillnad fanns på V70N 2,4 med 140 hk resp. 170 hk. Den starkare motorn hade lite lägre utväxling. Även Ford Focus MK1 hade samma skillnad på bensin 1,6 jämfört med bensin 2,0 där modellen med den större motorn hade hysteriskt låg utväxling.
Ett undantag som bekräftar regeln är min nuvarande 2,5FT, den är extremt högt utväxlad men har samtidigt en hyfsat stark motor. :D