Om jag har förstått rätt så går det inte att sätta på extraljus för då stör dom så kortfattat alla finesser inte fungerar...*ler*
Vad ska jag ha för halv och helljus för att få bästa möjliga ljus och speciellt i mörker ?
Vad är xenonkonverting av helljuset och blir det bättre då ?
och i så fall varför ingår det inte om man har köpt en sådan dyr bil då ska det väl vara det bästa möjliga på
men jag fattar inte
det verkar vara varken ljuset eller premiustereon som kostar så mycket som är i toppklass
Re: Bästa möjliga halv och helljus
Postat: lör 12 jan 2013, 18:15
av crumpets
Ingen bil har xenon i helljuset. Det du har är xenonljus som är på hela tiden. När du slår på helljus vinklas reflektorn och ger bredare ljusbild motsvarande helljus. Det tänds då även en halogenlampa för att öka på ljusmängden.
De ljus du ska ha för bästa ljus är volvos vanliga xenon.
Xenonkonvertering helljus innebär att du sätter in xenon även i hjälplampan, den totala mängden ljus blir då större. Problemet är att helljus ska kunna tändas/släckas snabbt som attan, det klarar inte xenon. Det är därför du har lösningen med vippbar ljusbild på xenonlampan + hjälpljus halogen. Xenonkonverterat får sämre livslängd och längre tid tills du uppnår full ljusstyrka.
Extraljus av mindre modell med xenon borde funka tycker jag. Om inte annat en liten ljusramp. Inte optimalt med alltid något.
Tål även att sägas att alla tillverkare har den här lösningen, det är INTE volvospecifikt.
Re: Bästa möjliga halv och helljus
Postat: sön 13 jan 2013, 00:52
av perhall
Det finns bilar med xenon i helljuset, men de är oerhört få. Phaeton, Bentley... kanske någon mer... tyvärr är ju trenden att ta bort den extra helljushalogenlampan, Audi och VW har t ex gjort det på alla modeller, BMW på vissa.../PH
Re: Bästa möjliga halv och helljus
Postat: sön 13 jan 2013, 08:52
av Funk
Om inte annat en liten ljusramp. Inte optimalt med alltid något
Funkar dock inte på just V40 som inte får ha några extraljus monterade i fronten på grund av det aktiva fotgängarskyddet. Det får vi nog de mer av i framtiden då aktiva huvar mm. kommer att bli vanligare på grund av skärpta krav från bl.a ENCAP.
/Thomas
Re: Bästa möjliga halv och helljus
Postat: sön 13 jan 2013, 13:40
av Eriksén
Går det inte att sätta en LED-ramp nedanför nummerplåten? eller är det inte tillåtet av Volvo.
Borde vara ok om man inte skymmer radarn eller kameran.
Re: Bästa möjliga halv och helljus
Postat: sön 13 jan 2013, 16:37
av FiddeUBC
Det är nog inte bara det att man skymmer radar och sensorer. Finns mycket annat som dina extralljus skickar ut som kan störa elektronik.
Kan HF störa bränsleinsprutning så kan nog annat störa det också.
Re: Bästa möjliga halv och helljus
Postat: sön 13 jan 2013, 17:48
av greken
Liten fråga, vad betyder HF?
Re: Bästa möjliga halv och helljus
Postat: tor 17 jan 2013, 08:35
av Funk
På V40 sitter det sensorer i fronten som känner av islag av människor, dom jobbar med någon form av accelerometerteknik om jag fattat det hela rätt. Sitter det saker i fronten som inte skall sitta där så kan värdena förändras såpass att krockkudden för fotgängare inte löser ut, eller löser ut vid fel tillfälle. Det handlar alltså inte om att "skymd sikt" för radar eller liknande..
Det är ett ruggigt sofistikerat system, och det kommer vi nog att få se mer av i framtiden då alla tillverkare vill ha låga huvar och samtidigt klara de skärpta kraven för fotgängarskydd..
Kolla vid runt 0:50 i denna filmen:
/Thomas
PS:
Liten fråga, vad betyder HF?
Högfrekvens
Re: Bästa möjliga halv och helljus
Postat: tor 17 jan 2013, 10:22
av Nibbe
Funk skrev:På V40 sitter det sensorer i fronten som känner av islag av människor, dom jobbar med någon form av accelerometerteknik om jag fattat det hela rätt. Sitter det saker i fronten som inte skall sitta där så kan värdena förändras såpass att krockkudden för fotgängare inte löser ut, eller löser ut vid fel tillfälle. Det handlar alltså inte om att "skymd sikt" för radar eller liknande..
Det är ett ruggigt sofistikerat system, och det kommer vi nog att få se mer av i framtiden då alla tillverkare vill ha låga huvar och samtidigt klara de skärpta kraven för fotgängarskydd..
Jag har fått mitt helljus konverterat av min Volvosäljare. Det är inte en "bolt-on"lösning som är officiell.
Man har helt enkelt tagit bort den sunkiga halgenlampan och ersatt den med en vitlysande xenonlampa utan några som helst modiferingar på bilen.
Det kostar en del kronor men lyser som bara den :) 55w xenon är det som blev imonterat.
Första tändningen när det är -20 ute tar ca 0.01sekunder, så upptändningstiden är obefintlig.
Stör ingen radio eller bränslepump, möjligtvis en och annan "mottrafikant" när jag inte bländar av snabbt nog.
Snygg och stilrent :D
Re: Bästa möjliga halv och helljus
Postat: tor 17 jan 2013, 13:08
av tuffarelackfärger
Jag har fått mitt helljus konverterat av min Volvosäljare. Det är inte en "bolt-on"lösning som är officiell.
Man har helt enkelt tagit bort den sunkiga halgenlampan och ersatt den med en vitlysande xenonlampa utan några som helst modiferingar på bilen.
Det kostar en del kronor men lyser som bara den :) 55w xenon är det som blev imonterat.
Första tändningen när det är -20 ute tar ca 0.01sekunder, så upptändningstiden är obefintlig.
Stör ingen radio eller bränslepump, möjligtvis en och annan "mottrafikant" när jag inte bländar av snabbt nog.
Snygg och stilrent :D[/quote]
Tack för ett bra svar
Det du gjort är det vad jag frågade, xenonkonverting av helljuset ?
vad menar du med Det är inte en "bolt-on"lösning som är officiell ?
Är det något som inte fungerar om man har det ?
Vad kostade det och gör man det när man beställer bilen ?
55W är det max vad man kan ha ?
Så du känner att det var värt det och att det blev mycket bättre ljus ?
Fungerar den automatiska dämpningen av ljuset när man får möte ändå ?