Sida 1 av 2

Skidresa Stockholm - Sölden t/r

Postat: mån 31 dec 2012, 11:51
av Turku
Nu har jag och min sambo just återvänt från julfirande och skidåkning nere i Sölden, Österrike. Vi hade gärna flugit men det fanns inga biljetter att få, så vi tog den tre veckor gamla V40 D3 manuell istället. Tänkte bara summera ihop upplevelsen här ifall någon annan funderar på längre resor.

Sträckan ligger på ca 1800 km varje väg, och med hjälp av VOC appen summeras resans tekniska data lätt ihop enligt följande:

Stockholm - Sölden:
Längd: 19:02 timmar
Avstånd: 1794.7 km
Bränsle: 95.4 l (5.3 l/100km)
Snitthastighet: 94 km/h

Sölden - Stockholm
Längd: 18:00 timmar
Avstånd: 1819.4 km
Bränsle: 91.2 l (5.0 l/100km)
Snitthastighet: 101 km/h

Ditresan drog alltså lite mera bränsle och hade 1h längre körtid, detta stämmer väl överens med att vi satt 2-3h i kö på slutet tillsammans med mera uppförsåkning då destinationen ligger på 1100 meter över havet.

Sen har vi de lite mera personliga reflektionerna.

Vi var två personer i bilen, så vi kände inte att vi behövde någon takbox. Detta funkade utmärkt, vi fällde ett säte bak och stuvade skidorna rakt fram i mitten, vilket gick precis utan att störa mittarmstödet samt gav utrymme att fälla båda framsäten fullt bakåt så att man kunde ligga och sova hyfsat i dem.

Sova gjorde vi 6h i sträck på ett rastställe i Tyskland, larmade av bilen, låste, fällde ner sätena, fram med filt och kudde och sen var man hos john blund. Ingen av oss hade några problem med detta, men jag kan tänka mig att man måste vara lite trött för att det skall funka för alla, vi ger det iaf betydligt högre betyg än att sova i buss eller flyg.

Att köra långa pass funkade bra för båda, stolen och ratten går att ställa in tillräckligt snabbt, mycket och enkelt för att två olika personer ska hitta flertalet bekväma körpositioner. Ingen av oss hade några smärtor när vi kom fram eller hem. Sambon körde med kudde under rumpan vissa gånger dock, efter 2h brukar hon få ont i rumpan, men det gäller för i princip alla saker hon sitter på..

Kylfacket är riktigt trevligt kombinerat med vatten och colaburkar.

Instrumenteringen funkar bra, men hade vart kul med 4 mugghållare fram på långturer, men två var ok iaf. Att para två telefoner med bilen och byta däremellan funkade perfekt, körde blåtand musik och sommar/vinterpratare hela resan utan problem, ville passageraren inte lyssna så körde vi över allt ljud till vänster sida av bilen.

Utvändigt blir bilen smutsig (no shit :twisted:), men jag lyckades inte dra på mig smuts på kläderna någon gång, så det verkar inte som man direkt vidrör något av misstag hela tiden. Däremot så är knappen för att öppna bagaget utsatt för uppflygande smuts, så där hamnar man på smutsiga fingertoppar när man öppnar efter landsvägssträckor. Samma gäller backkameran, den smutsar igen. Detta är ju synd, men jag använder den mest för att se om det står barn eller nåt bakom bilen, och den blev aldrig helt igenomsmutsig utan mest suddig, så detta funkar den till ändå. Sensorerna verkar funka oavsett mängden smuts, så att backa var aldrig något problem.

Hade en incident med elektroniken, på vägen tillbaka så tändes DTSC lampan (systemet avstängt pga för varma bromsar, enligt manualen) mitt i Danmark utan att vi bromsat på länge.. Jag försökte tvinga igång systemet i menyerna 3 gånger, då bytte den från informationsmeddelande till varning, service erfordras. Vi stannade till och stängde av bilen, väntade 5 min. Startade och körde iväg, och några minuter senare slocknade lampan, systemet var igång och inte sett något om detta igen.

Bilen går supertyst upp till 115, behagligt upp till 140, ok till 150, sen blir det alldeles för krävande av föraren för att man ska bry sig om ljudet längre :) Brummade på i 200 innan omdömet återvände, så fartresurserna är det inget fel på, man passar bra in på Autobahn vilket humör man än är på, fick nytta av de extra hästarna i D3an (jämte D2) vid varje omkörning i princip. Lyckades även med en medveten bakvagnsdrift i en frosthal ödekorsning mitt i natten. Det var nog första gången i en framhjulsdriven bil för min del, hjulspinn och drift upp i 3an innan det rätade upp sig :-)-)

Hade stor nytta av bilen även på orten, en av skiddagarna snöade nämligen bort men vi kunde då åka 10mil till Innsbruck för shopping och annat kul. Åkte även till restauranger som var högt betygsatta men 5km ifrån hotellet, vilket man inte var så sugen på att promenera alltid.

Totalt sett är vi supernöjda med hela resan och jättenöjda med att vi tog bilen istället för flyg/buss, detta kommer vi garanterat att göra om. Är vi fler än 2 i bilen så behövs takbox dock, det hoppas vi kunna prova i framtiden genom att lura med lite vänner i Sverige kanske :) Jag måste bara ta reda på var man köper räcken som passar, sitter inga rails på bilen ju :P

Re: Skidresa Stockholm - Sölden t/r

Postat: mån 31 dec 2012, 12:14
av StringerBell
Intressant läsning!

Jag skulle dock ha svårt för att sova i bilen på rastplats med full insyn genom rutorna. Hellre då byta av och köra i skift.

Re: Skidresa Stockholm - Sölden t/r

Postat: mån 31 dec 2012, 14:54
av Larzan
Trevlig läsning.

Dock hade vi valt en annan form av övernattning under resans gång, campingstuga.

Skidresa Stockholm - Sölden t/r

Postat: tis 01 jan 2013, 10:24
av ornet
Inspirerande läsning. Blir sugen på bilsemester nu.

Re: Skidresa Stockholm - Sölden t/r

Postat: tis 01 jan 2013, 11:36
av teddysoft
Jättetrevlig läsning!

Jag och min fru har funderat själva på en bilsemester ner till Österrike till min bror i Wien så
att han och sin fästmö får träffa våran underbara dotter.

Och med denna läsning blev man mer inspirerad av att åka ner :)

Bör man tänka på nått speciellt inför en resa som denna?

Re: Skidresa Stockholm - Sölden t/r

Postat: tis 01 jan 2013, 13:41
av Vojje
teddysoft skrev: Bör man tänka på nått speciellt inför en resa som denna?
Teckna assistans och köp en felkodsläsare

Re: Skidresa Stockholm - Sölden t/r

Postat: tis 01 jan 2013, 14:00
av SoKn
Tack för att du delade med dig av era erfarenheter. Intressant läsning. :)

Re: Skidresa Stockholm - Sölden t/r

Postat: tis 01 jan 2013, 15:52
av StringerBell
Vojje skrev:
teddysoft skrev: Bör man tänka på nått speciellt inför en resa som denna?
Teckna assistans och köp en felkodsläsare
+ Dubbfria vinterdäck
+ Snökedjor

Re: Skidresa Stockholm - Sölden t/r

Postat: tis 01 jan 2013, 19:18
av joel80
StringerBell skrev: + Dubbfria vinterdäck
+ Snökedjor
Nån som har testat Autosocks?
http://www.autosock.nu/

Jag har köpt ett par snökedjor på biltema för 199kr då jag skulle få upp en husvagn från en gräsmatta med lite lutning nu i vinter.. Gick dock bra utan med lite putt-hjälp så jag har inte testat kedjorna. Läste lite om Autosocks innan och blev intresserad av smidigheten... men det kanske inte väger upp då det känns som att kedjor ändå ger bättre grepp.

Vore kul att höra någon som testat.

Re: Skidresa Stockholm - Sölden t/r

Postat: tis 01 jan 2013, 23:13
av Turku
Planen var att köra i skift hela vägen, men då vi åkte direkt efter jobbet / direkt efter heldag i backen så orkade man ändå inte hela vägen. Sova med full insyn funkade bra för oss, lite hopp får man ju sätta till mänskligheten. Men det finns massor med B&B längs hela vägen om man vill sova lite mera seriöst.

Ha med något att dricka och snacksa när man kör, kombinerat med underhållning i ljudform (eller bildform för de som åker). Och kudde och filt är guld värt, det blir liksom mysigare att åka då :)

Snökedjor har man nog bara i bilen för att det är lag på att du måste ha dem i bilen om du passerar något av de många bergspassen under vintertid. Med schyssta dubbfria vinterdäck kommer du inte ha några problem, men annars är det bara att stanna och slänga på dem. Alternativet är väl att köra runt bergen på de stora motorvägarna, men det kan skilja många timmar i restid.

Jag kollade också upp att min volvo assistans var giltig i alla länder jag passerade, vilket den var, sen litade jag på att det skulle lösa sig om något hände :)