Sida 1 av 3

V40 2013 Bromsljus

Postat: ons 09 maj 2012, 11:08
av Kluster
På länken ser jag att Volvo "envisas" med att köra vanliga halogenlampor till bromsljusen på vänster/höger sida. Takbromslampan är ju av tradionellt LED/dioder.

Någon som har en bra förklaring till varför det inte används LED-bromsljus överallt, förutom LED-lamporna som lyser som "baklampor" på sidorna?
På t ex V50 årsmodell 2012 är det ju LED eller dioder i bromsljusen även på sidorna (dock vanliga glödlampor i själva baklamporna)

Samma fenomen är det ju på XC60. Däremot på V70 och V60 kör ju LED/dioder överallt...

Volvo V40 T4 på Autobahn som bromsar..


EDIT: Ändrade till rätt modellbetäckning för årsmodell 2012

Re: V40 2013 Bromsljus

Postat: ons 09 maj 2012, 12:23
av laser2
Det lustiga är att S60 har vanliga glödlampor för sidobromsljusen medan V60 har LED för alla bromsljus bak. :o

Re: V40 2013 Bromsljus

Postat: ons 09 maj 2012, 17:12
av Gurra82
kan bara hålla med, när skall volvo komma med LED på alla baklampor, även blinkers fram och bak? Känns inte 2012, kan inte vara så himla avancerat att få dit denna lilla detalj.

Re: V40 2013 Bromsljus

Postat: tor 10 maj 2012, 10:36
av Amli
Lär vara en kostnadsfråga och jag har tänkt på precis samma sak. Det borde åtminstone ingå när man t ex väljer Xenon ljus eller liknande.

Re: V40 2013 Bromsljus

Postat: tor 10 maj 2012, 14:41
av Gurra82
finns iaf en bra anledning att inte ha led i blinkers, titta på BMW, har för mig att en trasig ledblinkers till 3-serien kostar ca 2500kr att byta. skamligt dyrt för någonting som marknadsförs för att hålla i hundra år

V40 2013 Bromsljus

Postat: fre 11 maj 2012, 06:53
av Robertson
Om de håller i 100 år så är väl 2500 kronor ganska billigt?

Re: V40 2013 Bromsljus

Postat: fre 11 maj 2012, 09:59
av MartinS
Där LED tillför något vettigt är det ju bra att ha det, annars är ju glödlampor billiga och bra kan jag tycka?! Det räcker väl med LED i det övre bromsljuset för att få den snabba tändningen, annars är jag rätt nöjd med att den lampa kostar 7 spänn istället för en tusenlapp typ.

/Martin

Re: V40 2013 Bromsljus

Postat: fre 11 maj 2012, 10:19
av Gurra82
Robertson skrev:Om de håller i 100 år så är väl 2500 kronor ganska billigt?
Anledningen är att till att jag just skriver är att Teknikens värld har en insändare i det senaste numret (har jag för mig) från just en BMW 3-serie ägare som just fått byta sin LED blinkers, min gamla kollegas granne fick byta sin LED blinkers på sin 3-serie my09. 2500kr på 4 år är rätt dyrt tycker jag, får man många glödlamor för

Re: V40 2013 Bromsljus

Postat: fre 11 maj 2012, 23:25
av Kluster
Amli skrev:Lär vara en kostnadsfråga och jag har tänkt på precis samma sak. Det borde åtminstone ingå när man t ex väljer Xenon ljus eller liknande.
Om det är en kostnadsfråga tycker jag det är ännu märkligare att "faceliften" på en utgående(?) modell som XC90 har fått LED-baklampor...

Just avseendet baklampor med LED så kan jag tycka att det enda som talar emot LED-ljus där är väl som sagt kostnaden. Annars väger form och funktion tungt här. Att bromsljuset "aktiveras" snabbare än en traditionell glödlampa är ju klockren fördel ur säkerhetssynpunkt.

Re: V40 2013 Bromsljus

Postat: lör 19 maj 2012, 12:45
av MartinS
Kluster skrev:
Amli skrev:Lär vara en kostnadsfråga och jag har tänkt på precis samma sak. Det borde åtminstone ingå när man t ex väljer Xenon ljus eller liknande.
Om det är en kostnadsfråga tycker jag det är ännu märkligare att "faceliften" på en utgående(?) modell som XC90 har fått LED-baklampor...

Just avseendet baklampor med LED så kan jag tycka att det enda som talar emot LED-ljus där är väl som sagt kostnaden. Annars väger form och funktion tungt här. Att bromsljuset "aktiveras" snabbare än en traditionell glödlampa är ju klockren fördel ur säkerhetssynpunkt.
En stor nackdel med LED är ju att det inte avger någon värme som smälter snö etc. LED-bakljus är en stor nackdel i snörök.

/Martin