Sida 1 av 1
Tillsatsvärmare till V40
Postat: mån 23 apr 2012, 10:12
av laser2
Vad jag förstått så är inte tillsatsvärmare standard på nya V40 utan istället har man ett PTC-element för uppvärming av defrosterluft som standard både på bensinare och dieslar?!
Frågan som då uppkommer är om man bara har PTC och det är rikigt kallt ute (t.ex. -10°C), finns det då risk att motorn aldrig kommer upp i arbetstemperatur?
På S60/V60/V70 är väl tillsatsvärmare std på dieslarna? Verkar märkligt att det inte är std även på V40 för den svenska/nordiska marknaden. :???:
Re: Tillsatsvärmare till V40
Postat: mån 23 apr 2012, 21:31
av Maximilian
Till övriga modeller än V40 monteras värmaren i fabrik, tidur eller VOC monteras som option. V40 måste utrustas med tidursfuntion inkl.värmaren som nu är kampanjsatt från fabrik, då tidursfunktionen som normalt kan eftermonteras (mjukvara) inte kan göras på denna modell. :-O)
Re: Tillsatsvärmare till V40
Postat: tis 24 apr 2012, 12:21
av laser2
Maximilian skrev:Till övriga modeller än V40 monteras värmaren i fabrik, tidur eller VOC monteras som option. V40 måste utrustas med tidursfuntion inkl.värmaren som nu är kampanjsatt från fabrik, då tidursfunktionen som normalt kan eftermonteras (mjukvara) inte kan göras på denna modell. :-O)
Det kanske förklarar varför man inte kan beställa endast tillsatsvämare till V40, utan paktetet heter parkeringsvärmare och då ingår minst tidur och som option VOC.
Vad är er rekommendation, skall man beställa till parkeringsvärmare om man beställer en diesel?
Vad jag inte förstår är varför inte minst tillsatsvärmare är standard på svenska/nordiska marknaden när en modern snåldiesel knappt kommer upp i arbetstemperatur om det är kallt ute (t.ex. -10°C). Är det nån som vet varför? :???:
Re: Tillsatsvärmare till V40
Postat: tis 24 apr 2012, 14:48
av wennsrog
Vi har haft stor nytta av tillsatsvärmaren i vår V50.
Det är ju dock långt norrut och kan krypa en bit nedåt på termometern...
Speciellt skönt är det att kunna ställa en tid när bilen skall vara varm.
Som jag förstår så är det dock en extra felkälla och det verkar vara en hel del strul med dessa tillsatsvärmare.
Re: Tillsatsvärmare till V40
Postat: tis 24 apr 2012, 15:17
av StringerBell
Personligen förstår jag inte hur man överhuvudtaget får upp bilen i normaltemp när det letar sig ned till 10-15 minus utan tillsatsvärmare. Eftersom det redan talats om PTC i tråden och det är det som tyskarna använder kanske någon kan berätta om erfarenhet av detta, utan att tråden avviker från ämnet. PTC värmer väl bara kupén initalit, och hjälper inte till med att få upp motortemp?
Re: Tillsatsvärmare till V40
Postat: tis 24 apr 2012, 18:27
av blåbärsmannen
jag bor i södra sverige. och tycker det är riktigt skönt med värmare när det är kallare ute.ska du köpa diesel så är det ingen ide att snåla på sånt, jag hade köpt det även om jag stog i varmgarage året runt
Re: Tillsatsvärmare till V40
Postat: mån 14 maj 2012, 09:21
av bjornw
Den avgörande skillnaden mellan bränslevärmare och PTC är att PTC bara värmer kupeluften och bränslevärmaren värmer kylvattnet, dvs hela motorn, vilket kräver mycket mer energi. VAG med flera tillverkare har konstruerat sina motorer så de klarar utsläppsnivåer mm även vid lägre driftstemperaturer, Volvo mfl har tidigare inte klarat detta och varit i behov av en bränslevärmare vid lägre temperaturer.
Vi har haft VAG bilar med PTC och har bekanta som har sådana och det samlade intrycket är att värmen kommer lika fort i dessa som den gör i vår Volvo med dieselbrännare. Volvon drar dock markant mer diesel vintertid (borträknat parkeringsvärmningar) och ligger ungefär lika med VAG sommartid.
Bränslevärmaren tillför en komfortfunktion, speciellt tillsammans med VOC, som parkeringsvärmare. När bilen är startad är PTC driftsäkrare och mer energieffektiv. Om man ofta befinner sig i kyliga områden och inte har tillgång till elmotorvärmare kan bränslevärmaren även bli miljöeffektiv. Den kan även underlätta starter i riktigt låga temperaturer.