Sida 1 av 3

V40 T3 150hk (-13) vs. V40 D3 150hk (-13)

Postat: lör 17 mar 2012, 11:51
av aka06iah
Hej!

Jag har fundering på att köpa en V40, och funderar lite kring valet mellan bensin och diesel. Samma effekt, men i olika intervall. Lägre förbrukning i D3, men skatten har jag inte koll på, förutom att D3 med sina 117g/km borde vara miljöbilsklassad. Jag har inte heller koll på förmodade servicekostnader.

Jag tänker mig samma utrustning på båda bilarna så gott det går oavsett motor, så där avgörs det inte. Snarare i totalekonomi och komfort, typ. Så vad tror ni?

Re: V40 T3 150hk (-13) vs. V40 D3 150hk (-13)

Postat: lör 17 mar 2012, 12:11
av Funk
D3 är IMO en trevligare motor än T3 och med bonusen i form av värmare är det för mig D3 som är det självklara valet. Miljöbilsdefinitionen är väl på väg att ändras, om det inte redan gjorts, så kolla noga upp reglerna som kommer att gälla om du får leverans efter nyåret.

/Thomas
PS: Rasande snygg liten bil är det allt, och den nya ljusblå kulören är IMO skitsnygg..

Re: V40 T3 150hk (-13) vs. V40 D3 150hk (-13)

Postat: lör 17 mar 2012, 13:17
av aka06iah
Vad är det för nya miljöbilsdefinitioner, är det gram/km som har ändrats eller är det krångligare än så?

Och jag tror också mer på D3-motorn, jag har kört den en del i V60, dock kan jag inte jämföra med T3, då jag inte kört den allt.

Re: V40 T3 150hk (-13) vs. V40 D3 150hk (-13)

Postat: lör 17 mar 2012, 13:52
av Lövet
Vad skiljer i inköpspris? Viktig faktor. Om det skiljer lika mycket som på V60 kommer man aldrig kunna räkna hem D3 rent ekonomiskt utan får använda andra argument. Som att man gillar den bättre osv.

Re: V40 T3 150hk (-13) vs. V40 D3 150hk (-13)

Postat: lör 17 mar 2012, 17:27
av Funk
aka06iah skrev:Vad är det för nya miljöbilsdefinitioner, är det gram/km som har ändrats eller är det krångligare än så?
Jag är osäker så därav att det bör kollas. Jag hörde att enbart "supermiljöbilsgränsen" skulle vara aktuell (50gr/km), men har inte kunnat få det verifierat...

/Thomas

Re: V40 T3 150hk (-13) vs. V40 D3 150hk (-13)

Postat: lör 17 mar 2012, 20:18
av Brainy
andreas_lofgren skrev:Vad skiljer i inköpspris? Viktig faktor. Om det skiljer lika mycket som på V60 kommer man aldrig kunna räkna hem D3 rent ekonomiskt utan får använda andra argument. Som att man gillar den bättre osv.
Andrahandsvärde?

Re: V40 T3 150hk (-13) vs. V40 D3 150hk (-13)

Postat: lör 17 mar 2012, 20:55
av Lövet
Förvisso ofta mer i kronor räknat men det är ju en förlust ändå så länge inte skillnaden kvarstår helt. Man måste räkna med kapitalkostnaden också (vilket väldigt många gillar att glömma när de kommer fram till att det alltid "lönar sig" med diesel...)

Re: V40 T3 150hk (-13) vs. V40 D3 150hk (-13)

Postat: mån 19 mar 2012, 14:15
av aka06iah
Ja, det är en avvägning det där...kapitalkostnad och sånt. Kan man räkna hem en D2 eller drive, eller vad den kallas till den här modellen, jämfört med en T3? Rent ekonomiskt alltså? Men då börjar det iofs skilja en hel del i effekt...

Re: V40 T3 150hk (-13) vs. V40 D3 150hk (-13)

Postat: mån 19 mar 2012, 18:13
av Erst
aka06iah skrev:Ja, det är en avvägning det där...kapitalkostnad och sånt. Kan man räkna hem en D2 eller drive, eller vad den kallas till den här modellen, jämfört med en T3? Rent ekonomiskt alltså? Men då börjar det iofs skilja en hel del i effekt...
Som jag fattat så kostar T3 och D2 lika mycket i inköpspris, och då blir den ekonomiska kalkylen lite lättare.

Re: V40 T3 150hk (-13) vs. V40 D3 150hk (-13)

Postat: tis 20 mar 2012, 17:51
av aka06iah
Hur ser det ut vid jämförelse av T3 och D3, oavsett vilken bilmodell de sitter i eller så...jag tänker på seviceintervall, har den ena högre kostnad vid resp. service, hur ser reservdelskostnaden ut...är det idag väldigt lika mellan diesel- och bensinmotorer eller skiljer de sig åt?