Sida 1 av 1
Spillt kylvätska v40 t3 2016
Postat: tis 05 maj 2026, 22:09
av Herrlin
Hej! Jag bytte expansionskärl själv efter jag fått varningar om lågkylvätska och termostat bygget ej fixade bekymret. När jag tog av gamla expnasionskärlet så läckte det en bra mängd ner i motorhuven. Efter det har min bil haft problem med att den ger mig falska larm, bland annat om mina lyktor, mina bromsar samt låg batteri spänning. Dessa bekymmer kom cirka 2 - 3 dagar efter jag spillde glykolen. Tror ni att endast en motortvätt kommer lösa detta eller lär andra problem tillkomma? Tankar? Jag har valt att ej köra bilen nu, test körde den idag för att kolla status på den och den gav inga larm förutom att när jag körde 100 i en uppförsbacke så klättrade värmen som fan i motorn och när jag väll parkera bilen hemma så varna den om låg batterispänning.
Re: Spillt kylvätska v40 t3 2016
Postat: fre 08 maj 2026, 04:52
av garinge
låter som det är dags att ladda batteriet/byta batteri helt enkelt, den varnar ju om låg batterispänning, så där har du problemet :)
Re: Spillt kylvätska v40 t3 2016
Postat: fre 08 maj 2026, 21:38
av lennarte
garinge skrev:Hej! Jag bytte expansionskärl själv efter jag fått varningar om lågkylvätska
Varför byta expansionskärlet när det är felkod på låg nivå i det???? Hade det inte varit lättare att fylla på kylarvätska...
Dåligt batteri/generator kan ge många lustiga/olustiga felkoder. Med en enkel multimeter (kostar omkring en hundring) kan nan kolla mycket i en bil
Re: Spillt kylvätska v40 t3 2016
Postat: fre 08 maj 2026, 22:28
av garinge
lennarte skrev:
Varför byta expansionskärlet när det är felkod på låg nivå i det???? Hade det inte varit lättare att fylla på kylarvätska...
Dåligt batteri/generator kan ge många lustiga/olustiga felkoder. Med en enkel multimeter (kostar omkring en hundring) kan nan kolla mycket i en bil
Jag tror du citerade väldigt galet, jag skrev inte det, utan trådskaparen gjorde det, jag rekommenderade att ladda/byta batteri :)