Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har en v40 t2 2015 manuell. Är inne nu på andra vintern där växelspaken fryser fast när temperaturen kryper ner mot -5 eller kallare.

Blir det nån minusgrad så börjar den bli trög när man vill flytta växelspaken i sidled. Från ca -5c så fryser den fast så att växelspaken fastnar. Då kan man fortfarande växla upp/ner, alltså lämnar du den på 1:an eller 2:an så kan du växla och köra på dem. Lämnar du den på 3:an så kan du växla mellan 3 och 4. När bilen blir varm efter sådär 10-20 min så släpper det plötsligt och funkar som vanligt. Sedan nästa dag samma sak.

Jag är inne på 3 möjliga problem:

1. Nåt fryser fast i själva spaken.
2. Vajern fryser fast; det är ju två vajrar och den som står för sidledes rörelse fryser fast.
3. Nåt i växellådan fryser fast.

Kan tillägga att bilen är andrabil och körs egentligen alldeles för lite och oftast ganska korta sträckor, total gör frugan typ 300-500 mil per år. Den har hittills stått i varmgarage men får inte in den senaste 2 vintrarna. Kommer ta minst ett halvår innan jag får in den i garaget igen så inser att jag måste lösa detta innan vintern slår till på allvar..

Har någon av er här på forumet råkat ut för liknande fel, eller kanske till och med har nån bättre aning vad det kan vara för fel? 😉

Jag känner att alternativ 1 eller 2 känns mest sannolikt, men har som sagt för lite kunskap utan killgissar mer.

Tack på förhand! 😊
Ingen aning men du skulle ju kunna testa att värma med en hårtork på olika ställen när den är fastfrusen, borde rimligen gå att se var värme gör mest nytta
Sannolikt är problemet i motorrummet, jag gissar att fukt har kommit in i vajrarna där de slutar uppe på växellådan

Hjälper det inte att värma vid spak eller på vajrar får man väl börja fundera om det kan vara vatten i växellådan :oops:
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]