Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DonLalo
#1576585
Kom ut till bilen idag och öppnade med fjärren och allt verkade normalt(låstes upp och speglarna vändes ut igen osv)
Sätter mig i och trycker start engine knappen och det tar en liten stund och inget händer.
De sedvanliga felkodsikonerna tänds en stund i panelen. Men ingen startmotor går igång. Nu kommer dock ikonen för låg batterispänning fram och ligger kvar. Nu startas också vindrutetorkarna på hög fart som jag får av via spaken sen tillslut. Nu är det mesta släckt i panelen och jag provar start Engine en gång till utan resultat. Nu kommer panelen igång och flimrar med ikoner och sen som grädde på moset blir det randigt/blue screen innan allt släcks.
Det var sista livstecknet. Nu är allt stendött och ingen elektronik funkar. Går ej låsa bilen och inga lampor eller annat funkar.
Hörde dock ett svagt vinande ljud från motorrummet både då och lite senare när jag gick tillbaka till bilen för ytterligare check. Lyckades lokalisera det till längst fram i fronten i mitten av motorrummet typ.

Vad hände egentligen med bilen??
Köpte den för en månad sen för att just ha något pålitligt:)
Bilen har endast gått 5100 mil och känns väldigt fräsch och stabil i övrigt.
Har inte fått nån varning tidigare om låg spänning i batteriet och senaste dagarna har det varit långkörningar(över 15-20 mil) så tycker batteriet borde fått sig bra laddning.
Någon som har haft liknande erfarenheter?
Det enda jag MÖJLIGEN kan tänka mig strulade till det för elektroniken var isåfall att nästan samtidigt som jag tryckte ”lås upp” på fjärren så hann min lille grabb fram och röra handtaget och således ge dubbelt kommando så att säga.
Idéer?
av DonLalo
#1576616
Ja jag har hört att kasst batteri kan ge rätt konstiga symptom ibland. Tycker det är märkligt att det aldrig kom nån varning för låg spänning etc tidigare samt att den fått bra körningar senaste tiden. Men antar att även batterier kan haverera abrupt?
av DonLalo
#1576847
Uppdatering: Bilen startade med bärgarens starthjälp. Sen bogserades till Volvoverkstad.
Var batteriet som var kasst. 9V tydligen. Tack för svar i tråden!
VDASH- cem pin

du skriver att du köpt deras ODB menar du d&a[…]

Vad har du för symptom? Varnar den för n[…]

Jag har 2 S80T6 som stått några å[…]

Lagom trångt 😂 det funkade tack för hj&[…]