Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GURR127
#1570083
Hej!

Min gamla bil har gett upp, så jag måste köpa en nyare bil snarast, har fastnat för v40, men jag har hört mycket strul med just D4 motorn, är den pålitlig som gamla 5cyl D5?

Hade helst köpt D4 manuell för ca 150tusen och slängt på ett trim (270hk/500nm)

Alternativ T5 med automat, dock ligger dom på 200tusen, krånglar Volvos automat mycket?

Vilket är det bästa köpet enligt er? Årsmodell 15-16
av UnleashFusion
#1570086
GURR127 skrev: mån 12 feb 2024, 11:01 Hej!

Min gamla bil har gett upp, så jag måste köpa en nyare bil snarast, har fastnat för v40, men jag har hört mycket strul med just D4 motorn, är den pålitlig som gamla 5cyl D5?

Hade helst köpt D4 manuell för ca 150tusen och slängt på ett trim (270hk/500nm)

Alternativ T5 med automat, dock ligger dom på 200tusen, krånglar Volvos automat mycket?

Vilket är det bästa köpet enligt er? Årsmodell 15-16
Vill du köra på en 5cyl-motor får man leta efter en från 2013-2014 (den med 254hk bensin). 245hk är 2L motor(4cyl) - båda går att trimma.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1570094
GURR127 skrev: mån 12 feb 2024, 11:01 Alternativ T5 med automat, dock ligger dom på 200tusen, krånglar Volvos automat mycket?
Powershift-lådan är ofta skräp men vill minnas att den bara sitter med mindre motorer.
Den vanliga lådan känns långlivad om man byter oljan, det är dock inget som ingår som en servicepunkt hos Volvo.
Min V60 D4 MY17 närmar sig 21K och jag har låtit byta olja två gånger, den växlar som när bilen var ny.
av GURR127
#1570097
UnleashFusion skrev: mån 12 feb 2024, 11:40
GURR127 skrev: mån 12 feb 2024, 11:01 Hej!

Min gamla bil har gett upp, så jag måste köpa en nyare bil snarast, har fastnat för v40, men jag har hört mycket strul med just D4 motorn, är den pålitlig som gamla 5cyl D5?

Hade helst köpt D4 manuell för ca 150tusen och slängt på ett trim (270hk/500nm)

Alternativ T5 med automat, dock ligger dom på 200tusen, krånglar Volvos automat mycket?

Vilket är det bästa köpet enligt er? Årsmodell 15-16
Vill du köra på en 5cyl-motor får man leta efter en från 2013-2014 (den med 254hk bensin). 245hk är 2L motor(4cyl) - båda går att trimma.

Du syftar på T5an va? För D5 5cyl finns väl inte? Oavsett årsmodell
av GURR127
#1570099
fjohan82 skrev: mån 12 feb 2024, 12:25
GURR127 skrev: mån 12 feb 2024, 11:01 Alternativ T5 med automat, dock ligger dom på 200tusen, krånglar Volvos automat mycket?
Powershift-lådan är ofta skräp men vill minnas att den bara sitter med mindre motorer.
Den vanliga lådan känns långlivad om man byter oljan, det är dock inget som ingår som en servicepunkt hos Volvo.
Min V60 D4 MY17 närmar sig 21K och jag har låtit byta olja två gånger, den växlar som när bilen var ny.
Just därför jag vill ha manuell, tyvärr så finns inte T5 manuell i V40, endast i v60, och det är svårt att hitta dessa på blocket , så D4 känns som en bra kompromiss med steg1+.

Vad kostar ett oljebyte?
Inga problem med D4an?
av UnleashFusion
#1570125
GURR127 skrev: mån 12 feb 2024, 13:19
UnleashFusion skrev: mån 12 feb 2024, 11:40
GURR127 skrev: mån 12 feb 2024, 11:01 Hej!

Min gamla bil har gett upp, så jag måste köpa en nyare bil snarast, har fastnat för v40, men jag har hört mycket strul med just D4 motorn, är den pålitlig som gamla 5cyl D5?

Hade helst köpt D4 manuell för ca 150tusen och slängt på ett trim (270hk/500nm)

Alternativ T5 med automat, dock ligger dom på 200tusen, krånglar Volvos automat mycket?

Vilket är det bästa köpet enligt er? Årsmodell 15-16
Vill du köra på en 5cyl-motor får man leta efter en från 2013-2014 (den med 254hk bensin). 245hk är 2L motor(4cyl) - båda går att trimma.

Du syftar på T5an va? För D5 5cyl finns väl inte? Oavsett årsmodell
precis, det gäller bensin-motor. och som du säger finns inte D5 oavsett dock om jag kollar t.ex. "Car.info" och skriver in "Volvo V40 D4" har du en D4, 177hk aut/man med 2.0l 5cyl eller då (D5204T4) årsmodell 2013-2014 och 2015> VEA eller 4cyl-motorer-
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1570160
V40 är ju på tok för dyra nu.
Hursom, vilken d4 du vill ha får du nog känna dig fram till. 177 5-cyl/190 4-cyl - Rätt olika karaktär. Manuella lådan kändes bättre på 190hk tyckte jag. V40 i sig är snygg, kul, bullrig å går inte komma in i på vintern ;-) jag hade försökt hitta en CC eller R med gällande maskinskadeförsäkring
av GURR127
#1570266
W.A.P.E. skrev: mån 12 feb 2024, 22:01 V40 är ju på tok för dyra nu.
Hursom, vilken d4 du vill ha får du nog känna dig fram till. 177 5-cyl/190 4-cyl - Rätt olika karaktär. Manuella lådan kändes bättre på 190hk tyckte jag. V40 i sig är snygg, kul, bullrig å går inte komma in i på vintern ;-) jag hade försökt hitta en CC eller R med gällande maskinskadeförsäkring
Det är nog bättre att satsa på en v60 D4 awd/D5, mer problemfri motor tydligen, plus att dörrarna inte fryser fast, Vilket låter helt sjukt att inte volvo har löst det på goodwill, då det händer på alla årsmodeller 2013-2018.

Synd, gillar modellen, liten och smidig, v60 är dock bara snäppet större :-)
av VolvoJull3
#1576010
Jag har bytit låskistor bak på min v40, då försvann problemet. Men får se hur länge dessa håller innan det blir samma grej, fick tag i begagnade kistor från en 2018 eller 2019 kommer ej ihåg.

Relativt lätt att byta själv, om man viger en efm/kväll åt det.

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]