Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1566527
Jag köpte en ny V40CC 2016 som jag inte äger längre, men den finns i bekantskapkretsen.

De senaste åren har låset till bakdörrarna frusit i princip hela tiden när det varit några kallgrader ute, men aldrig framdörrarna.

Nu när det varit riktigt kallt har även framdörrarna börjat bråka. Det är inte samma problem som bak där ingenting funkar när de frusit, utan framdörrarna låser helt enkelt inte eller låser inte upp. Men om jag använder handtaget inifrån så kan jag öppna en frusen framdörr.

Vad är det som fryser, det bör vara skillnad fram och bak? Vad är det senaste från Volvo, det är inte jättekul när hela bilen frusit och man får åla sig in genom bakluckan för att öppna en framdörr innifrån.
#1566735
Har en v40 -2015 som gått knappt 4000 mil och som jag haft sen den var ny. Nu har jag fått samma problem när det är kallt. Bakdörrarna frusit samt även förardörren nu när tempen krupit ner mot -11,-12C.
Härtill växelwire som fryser fast i manuella lådan så att man inte kan röra spaken i sidled förrän bilen stått på tomgång i typ 45 min…

Underbar vinterbil; frugan hånar mig att jag bytte bort hennes gamla Yaris-01 till denna annars så fina bil :bored:

Det talas flitigt på många forum om Volvos låsproblem i dessa bilar. Även på de utländska forumen.

Vi bilägare var i kontakt med Volvo under 2020, som då menade att de har en lösning på g, och som skulle komma under 2021. Mig veterligen har jag inte hört något mer om detta, har inte fått nån återkallelse i alla fall på min bil. Men det kanske finns en återkallelse om man kontaktar en auktoriserad verkstad.

Kanske någon som varit i kontakt med Volvo? Annars kanske tid för Vi Bilägare kontakta Volvo igen. Även Teknikens värld brukar gilla ta upp sådana här problem.

https://www.vibilagare.se/nyheter/dorra ... ar-pa-gang
#1566763
Det står ju i artikeln att Volvo ersätter halva kostnaden för 17-18 bilar, övriga får stå för kalaset helt själv. Någon återkallelse är det inte tal om överhuvudtaget. Återkallelser brukar ju oftast röra säkerhetsrelaterade fel.
#1569997
Volvo i ett nötskal= Skiter i kunden....

Saxat från senaste EDIT tidningen Massimio skriver "Att man alltid sätter människan i centrum. Att man bryr sig om människor, både oss som arbetar inom företaget, men inte minst Volvokunden .

Tja inte faan gäller det de som drabbas av dörrproblemen.

Uttalandet om att Volvo skulle lösa detta , vad hände med det ?
#1570862
Låsen eller något annat är fruktansvärt dåligt konstruerar på V40!
Har sjäv en V40 -13 och sonen en V40 -15, låsen krånglar varje vinter :mad:
På min har jag monterat bort bakre låsen helt och tårkat, blåst rent, sprutat in ny lithiumfett i låsen. Funkade 2 vintrar, sedan samma bekymmer.
Förardörrens lås har också krånglat på båda bilarna i tid och otid på vintern.
Har slutat låsa bilen vid minusgrader denna vinter för att slippa problem med förardörren :bored:
Varit in till Volvo och ett nytt lås med något nytt skydd som ska förhindra problemen kostar 2600kr, inte billigt att åtgärda alla dörrar.
#1570877
Vet du något mer om det förbättrade låset? Vad är ändrat?
#1571479
Alla mina lås har också krånglat, jag letar på skroten och köper de nyaste jag kan hitta. Enbart de med svart plast, de med vit är av de första årsmodellerna. Dom nya låsen verkar funka i låga tempraturer, skulle tro det har något med fettet i låsen att göra som på V70 låsen.
#1571490
VolvoJull3 skrev:Alla mina lås har också krånglat, jag letar på skroten och köper de nyaste jag kan hitta. Enbart de med svart plast, de med vit är av de första årsmodellerna. Dom nya låsen verkar funka i låga tempraturer, skulle tro det har något med fettet i låsen att göra som på V70 låsen.
Så lås med vit kåpa är av de uppgarderade modellen?
#1571511
Man undrar när skiftet skedde till de bättre låsen. Min V40 från 2015 krånglar och kompisens från 2017 krånglade också i år. Nästan värre på hans bil, för där fastnar alla fyra låsen och han har fått krypa in genom bagaget några gånger i vintras…

Var 2018 sista årsmodellen? Kanske skiftet skedde då till 2018, om de nu lyckats lösa problemet så att säga.
#1571542
Jag TROR inte problemet var löst innan bilen gick ur produktion, eventuella förbättrade lås har nog kommit senare.

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]