Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jaah
#1564464
Hej! Jag köpte en v40 för en månad sedan, samma dag jag köpte bilen tändes motor lampan på vägen hem för låg kylarvätska stog på displayen dagen efter försokte jag fylla på kylarvätska när motorn var kall så märkte jag att den sjunkit ner till mini nivå vred locket så såg jag att den kryper upp åt vred tillbaka locket till kylvätska lådan utan att öppna. Sedan körde jag bilen en sväng för att kolla om den sjunker ner tillbaka men den sjunkande inte och dessutom fick jag en varning på displayen att motorn är varm stanna eller sakta ner hastigheten. Vad kan felet bro på? Verkstaden kommit på att det är antingen spricka på motor eller toppackningen gått.
Blir tacksam om var felet bro att byta motor kostar 50000 kr inte bra smak
Användarvisningsbild
av Cotag
#1564527
Är det samma firma som sålt bilen som nu vill byta motor åt dig för 50 000?
av Toni88
#1564783
Jaah skrev: sön 17 dec 2023, 20:10 Jag köpte den från bilfirma och dem vägrar betala reparationen
Enligt konsumentköplagen ska bilfirman åtgärda fel som uppkommer inom 6 månader från köpet.
Fortsätter firman att vägra så kan du göra en anmälan på allmänna reklamationsnämnden
Användarvisningsbild
av Cotag
#1564813
Man blir lite halvsugen på att ringa företaget och höra hur de ser på garantier vid köp hos dom.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1565190
Hur gick det för dig? Hjälpte det byta lock som du fick råd om i andra tråden?
Tänkte också, det är inte så att företaget gjorde en "förmedling" av bilen? Alltså aldrig ägde bilen och på så sätt undviker garantiåtagande.
av Jaah
#1565819
Efter byte av locket blivit bilen körbart men om man använder värmen i kupen så händer det igen för låg kylarvätska men när man använder kall luften så håller den i sig. Precis innan köpet när jag provkörde bilen så var fläkten på med kall luft. Garanti har jag på bilen men det är en bas garanti som täcker 25000 kr vilket visste jag inte när jag skrev på kontraktet att det är en garanti som inten täcker allt utan bara topplockspackning , växellåda och drivaxeln, ingenting mer.
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]