Sida 2 av 5

Re: Varierande kylarvätska nivå, V40-2015, D2 motor, luft i kylsystemet?

Postat: mån 18 dec 2023, 01:49
av Toni88
Jaah skrev: sön 17 dec 2023, 20:29 Ok bra att det löste sig men jag har köpt en Volvo v40d2 för en månad sedan från en bilfirma samma dag jag köpte bilen tändes varning lampan på displayen för låg kylarvätska dagen efter försökte jag fylla på vred locket så såg jag att kylarvätskan kryper upp åt den hamnade över max nivå, jag stängde locket tillbaka utan att öppna. Sedan körde jag bilen en sväng för att kolla om kylarvätskan sjunkit ner men var på max nivå fortfarande och dessutom för jag en varning att motorn är varm. Värmen i kupen ibland funkar ibland inte tänkte kolla med dig om du har upplevt samma problem
Det låter som samma problem jag hade med min v40, är luftbubblor som vandrar runt i systemet.
När dom kommer till expansionskärlet så kommer larmet om låg kylarvätska nivå och sen öppnar man locket sakta och släpper ut luften.
I mitt fall blev det såhär eftersom kylarvätskan bytes innan jag köpte bilen och den bytes utan att vaccum-pumpa in den nya kylarvätskan, då uppstår luftbubblor som tar tid att ventilera ut

Re: Varierande kylarvätska nivå, V40-2015, D2 motor, luft i kylsystemet?

Postat: mån 18 dec 2023, 22:11
av Jaah
Jag glömde säga att kylvätskan var under mini nivå när jag skulle fylla på den, efter att jag vred locket till expansionskärlet så kom den upp ända till över max nivå och nu går den inte ner tillbaka vet ej faktiskt vad felet kan vara och dessutom när man stänger av motorn så hör man ett porlande ljud från motor

Re: Varierande kylarvätska nivå, V40-2015, D2 motor, luft i kylsystemet?

Postat: mån 18 dec 2023, 22:36
av Toni88
Jaah skrev: mån 18 dec 2023, 22:11 Jag glömde säga att kylvätskan var under mini nivå när jag skulle fylla på den, efter att jag vred locket till expansionskärlet så kom den upp ända till över max nivå och nu går den inte ner tillbaka vet ej faktiskt vad felet kan vara och dessutom när man stänger av motorn så hör man ett porlande ljud från motor
Jag tycker det låter exakt som problemet jag hade, fick flera gånger öppna locket för att ventilera ut luft och då höjdes kylarvätska nivån och ibland tog det tid för den att sjunka till rätt nivå igen, det porlande ljudet hördes jag ofta när dieselvärmaren startades utan att bilen var igång

Re: Varierande kylarvätska nivå, V40-2015, D2 motor, luft i kylsystemet?

Postat: tis 19 dec 2023, 13:52
av Jaah
Tack för svaret jag ska avvakta några dagar och gör så som du har gjort så vi få se vad händer återkommer om det blev någon skillnad

Re: Varierande kylarvätska nivå, V40-2015, D2 motor, luft i kylsystemet?

Postat: tis 19 dec 2023, 15:33
av Toni88
Jaah skrev: tis 19 dec 2023, 13:52 Tack för svaret jag ska avvakta några dagar och gör så som du har gjort så vi få se vad händer återkommer om det blev någon skillnad
Bara hör av om det är några fler frågor så hoppas jag kunna svara på det.
Ett nytt kylarlock kostade 370 kr på volvo så var ingen dyr grej att köpa och testa om det var de felet

Re: Varierande kylarvätska nivå, V40-2015, D2 motor, luft i kylsystemet?

Postat: tis 19 dec 2023, 21:38
av Jaah
Jag körde bilen idag och ventilerade luften två gånger men fick varning fortfarande att motorn är varm stanna snarast och inga värme i kupen alls men jag märkte att kylvätskan hade sjunkit ner igen. Det fanns luft bubblor i kylarvätskan men jag får inte längre varning att kylarvätska nivå är för låg. Första dagen jag köpte bilen varnade den bara att kylarvätska nivå är för låg , körde cirka i två timmar men sedan därefter tänds att motorn är varm. Jag har använt bilen bara tre korta sträckor sedan jag köpte bilen annars varit den parkerad hela tiden. Jag hoppas att den har samma problem som dig

Re: Varierande kylarvätska nivå, V40-2015, D2 motor, luft i kylsystemet?

Postat: tis 19 dec 2023, 21:50
av Toni88
Jaah skrev: tis 19 dec 2023, 21:38 Jag körde bilen idag och ventilerade luften två gånger men fick varning fortfarande att motorn är varm stanna snarast och inga värme i kupen alls men jag märkte att kylvätskan hade sjunkit ner igen. Det fanns luft bubblor i kylarvätskan men jag får inte längre varning att kylarvätska nivå är för låg. Första dagen jag köpte bilen varnade den bara att kylarvätska nivå är för låg , körde cirka i två timmar men sedan därefter tänds att motorn är varm. Jag har använt bilen bara tre korta sträckor sedan jag köpte bilen annars varit den parkerad hela tiden. Jag hoppas att den har samma problem som dig
Enda skillnaden jag ser är varningen om att motorn blir för varm, den har jag inte fått ännu iallafall, jag har bara fått varning för låg kylarvätska nivå.
Har du köpt den på bilfirma?

Re: Varierande kylarvätska nivå, V40-2015, D2 motor, luft i kylsystemet?

Postat: tis 19 dec 2023, 23:20
av Jaah
Ja jag köpte den från bilfirma. första dagen funkade allt jag hade värme i kupen men bara varning för låg kylarvätska fick jag då och då under tiden jag körde den hem. Problemet kom efter en timme körning lite märkligt. Dagen efter stog för lite kylarvätska i början men värmen i kupen var borta men senare under tiden fick jag värmen tillbaka i kupen, sista tiden när jag var på väg att parkera bilen fick jag varning att motor är varm sedan dess har jag inte kört bilen alls

Re: Varierande kylarvätska nivå, V40-2015, D2 motor, luft i kylsystemet?

Postat: ons 20 dec 2023, 15:06
av Toni88
Jaah skrev: tis 19 dec 2023, 23:20 Ja jag köpte den från bilfirma. första dagen funkade allt jag hade värme i kupen men bara varning för låg kylarvätska fick jag då och då under tiden jag körde den hem. Problemet kom efter en timme körning lite märkligt. Dagen efter stog för lite kylarvätska i början men värmen i kupen var borta men senare under tiden fick jag värmen tillbaka i kupen, sista tiden när jag var på väg att parkera bilen fick jag varning att motor är varm sedan dess har jag inte kört bilen alls
Vet du om bytt kylarvätskan innan du köpte den?
Är kamremmen bytt så byts ju också kylarvätskan i samma veva

Re: Varierande kylarvätska nivå, V40-2015, D2 motor, luft i kylsystemet?

Postat: ons 20 dec 2023, 16:08
av Jaah
De sade att kylvätskan har de inte byt men kamrem är byt 2021 frågan är om luft i systemet har och göra med att motorn blir varm kanske dålig cirkulation av kylarvätska? Om det är så, så det är värd att testa köpa ett lock kanske