Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1562728
binkie skrev: fre 01 dec 2023, 19:36 Bästa är att vacuumsuga systemet och sedan fylla på. Kräver dock specialverktyg. D2 är ju i grunden en fransk motor och fransmän är duktiga på att ha luftnipplar i kylsystemet. Tror det ska finnas någon kring termostathuset.
Stort tack för svar, ska leta om jag kan hitta någon luftnippel.
Idag när jag öppnade locket efter körning så steg nivån så snabbt att det rann ut kylarvätska också vilket det inte gjort tidigare, känns väldigt märkligt att ena stunden är nivån för låg och sedan för hög.
#1562768
klacken skrev: lör 02 dec 2023, 08:28 Blir så om du har luft i systemet då luften komprimeras under tryck när motorn blir varm.
Testa kör med locket löstskruvat lite så du inte får tryck i systemet,då brukar ofta luften slippa ut.
Aha ja det är ju sant, tackar för tipset, det ska jag testa för är ju en lätt åtgärd att prova
#1564498
Ok bra att det löste sig men jag har köpt en Volvo v40d2 för en månad sedan från en bilfirma samma dag jag köpte bilen tändes varning lampan på displayen för låg kylarvätska dagen efter försökte jag fylla på vred locket så såg jag att kylarvätskan kryper upp åt den hamnade över max nivå, jag stängde locket tillbaka utan att öppna. Sedan körde jag bilen en sväng för att kolla om kylarvätskan sjunkit ner men var på max nivå fortfarande och dessutom för jag en varning att motorn är varm. Värmen i kupen ibland funkar ibland inte tänkte kolla med dig om du har upplevt samma problem
#1564512
Jaah skrev:Ok bra att det löste sig men jag har köpt en Volvo v40d2 för en månad sedan från en bilfirma samma dag jag köpte bilen tändes varning lampan på displayen för låg kylarvätska dagen efter försökte jag fylla på vred locket så såg jag att kylarvätskan kryper upp åt den hamnade över max nivå, jag stängde locket tillbaka utan att öppna. Sedan körde jag bilen en sväng för att kolla om kylarvätskan sjunkit ner men var på max nivå fortfarande och dessutom för jag en varning att motorn är varm. Värmen i kupen ibland funkar ibland inte tänkte kolla med dig om du har upplevt samma problem
Åk tillbaka till bilhandlaren direkt. Du har sannolikt dålig topplockspackning eller spricka i blocket = motorbyte.

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]