Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joelholgersson
#1561415
Tjenare,

När jag bytte vinterdäcken på farsans bil Volvo v40 (2014) såg jag att bromsklossarna både fram och bak skulle bytas. Bytet fram gick snabbt och utan problem, men bak fastnade jag. Problemet är att broms okets kolv åker inte in. Jag har ett bromskolverktyg från bitema som jag behövde använda fram, med lyckat resultat. Dessvärre inte till någon nytta där bak. Avståndet på den ytan mellan kolven och okets kant är 35mm, längden som jag skall ha med de nya klossarna är 40mm. Lyckades tillslut få på de gamla klossarna som hade längden 34mm iaf.

Men hur jag jag bära mig år för att få på de nya klossarna? Nästan som kolven fastnad!
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1561434
Möjligtvis ett dumt påpekande:
Du vet väl att du måste vrida på kolven samtidigt som du pressar? Det finns två urtag i kolven som ett specialverktyg passar i, men det går att improvisera med en låsringstång eller annat. Om det är länge sedan beläggen blivit utbytta kan kolven sitta fast rejält.

Kolla på specialverktyg på Biltemas hemsida. V40 är ju egentligen en förklädd Ford Focus så kolla efter delar till Ford!
/Hasse
Användarvisningsbild
av lennarte
#1561481
Jag har en billigare variant av denna sats. Det kan vara lite "struligt" ändå, men det gäller att ha press på kolven när man ska skruva in den. Först av allt, gör rent utvändigt och lyft på gummidamasker och spraya typ silikon spray som smörj och skyddsmedel. Så håller det några år extra. Spraya alla leder där det kan röra sig med kopparspray och framför allt, navet där hjulbultar/muttrar och fälgen centrumhål sitter.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1561498
Det är inte elektrisk handbroms på den??? Då ör det ganska enkelt backa in kolven med ett 12V batteri och några elkablar.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1561499
Det är vanlig hederlig "krycka" att dra i på dessa, inte elektronisk med knapp.
volvo 965 Elstrul

Hej, Sonen har el problem på sin 960 och det[…]

Hej, Nej det där var något annat ljud.[…]

OM RYSSEN KOMMER

Poängen var nog att det finns andra hot som […]