Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1545531
Hej!
Ny medlem här :)

Har en Volvo v40 d2 -2013
Manuell 6växlad
Det började med att bilen började hacka och dö vid ojämt väglag (vid ojämt väglag va känslan, kanske tillfällighet bara)
Blev värre och värre
Till slut gick det bara varva den till 1800rpm
Fick då felkod

p126200
cylinder 2 high to low side short,no sub-type information)

P033600
crankshaft position sensor A circuit range /performance general fault information,no sub-type information

P086D00
Neutral position sensor A circuit high, general fault information,no sub-type information

Bytte plats på spridare 2 och 3
Då ändrades första felkoden till cylinder3

Ohm mätte alla spridare. Cylinder 2 va stendöd

Köpte en ny spridare och bytte ut den trasiga
Dem är kodade

Bilen går nu att varva ur när man står stilla.
Kör man så varvar den upp som vanligt (Känns dock lite små ryckig i gången)
Men när jag gasar på så lixom klipper den ifrån och dör efter ett kvarter cirka
När den dött så vägrar den starta direkt
Låter den stå 30-40min så hoppar den igång fint igen

Står den bara på tomgång så verkar den kunna stå länge utan att den dör eller liknande

Alla felkoder förutom
(Neutral position sensor A circuit high, general fault information,no sub-type information)
Är borta
Denna får jag inte bort

Någon som har några idéer?

Diesel filtret ska enligt Volvo vara bytt när den va hos dem för några dagar sen
Dem bytte även något tryckrör och la in ny programvara

Tillägger att ”Motor service” och ”Begränsad prestanda” oftast kommer upp efter den dött
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]