Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1533143
Detta meddelande kommer upp ibland och bilen vägrar starta eller dör så fort växel läggs i. Efter 4-5 försök går bilen igång som vanligt. Kan gå perfekt i veckor för att sen visa samma symtom igen! Har sett frågan förrut i diverse forum, men aldrig nån som har en lösning! Vad göra? Börjar tröttna på att inte veta om bilen startar eller inte.
Trodde att möjligen batterierna i key-foben spökade men får samma symptom trots nya batterier!
Har nu i veckan fått ytterligare en felkod 'Växelväljare service erfordras', där har jag sett att en del byter bilbatteriet (!) och symptomen försvinner. Kan dom här problemen hänga ihop och ett dåligt batteri gör att felkoderna får fnatt?
Vad tror ni? Tips på dessa frågor tas tacksamt emot. Här är det slut på ideer!
Vill inte byta batteri bara för att testa...
#1533354
Har tyvärr inte tillgång till VIDA men körde en diagnos med en Topdon scanner och fick följande koder:
KVM (Keyless Vehicle Module) B10CA1F Left Rear Door Handle Antenna. General Electrical Failures. Circuit Intermittent
KVM (Keyless Vehicle Module) B135631 Left Rear Door Handle Lock Circuit .FM (Frequency Modulated) / PWM (Pulse Width Modulated) Failures. No Signal
KVM (Keyless Vehicle Module) B136131 Front Right Door Handle Lock Circuit .FM (Frequency Modulated) / PWM (Pulse Width Modulated) Failures. No Signal
KVM (Keyless Vehicle Module) B137231 Left Rear Door Handle Unlock Circuit .FM (Frequency Modulated) / PWM (Pulse Width Modulated) Failures. No Signal
KVM (Keyless Vehicle Module) B137331 Front Right Door Handle Unlock Circuit .FM (Frequency Modulated) / PWM (Pulse Width Modulated) Failures. No Signal
ECM (Engine Control Module) P062700 Fuel Pump A Control Circuit / Open. General Failure Information. No Sub Type Information.
ECM (Engine Control Module) P062800 Fuel Pump A Control Circuit Low. General Failure Information. No Sub Type Information.
ECM (Engine Control Module) P008700 Fuel Rail/System Pressure - Too Low. General Failure Information. No Sub Type Information.
TCM (Transmission Control Module) P093112 Gear Shift Lock Solenoid Circuit High. General Electrical Failures. Circuit Short To Battery

KVM koderna är underliga då keyless på alla dörrar fungerar som dom skall
ECM samma där. Bilen går perfekt och ingen check engine lampa lyser
TCM borde ge att det kan vara svårt att få i eller ur backe, men det är inga problem. Denna kan dock tydligen sättas om batteriet är på upphällningen.
Inget om ’startspärren’

Batteriet fulladdat! Kan det bero på att batteriet är på upphällningen och spänningen dippar för djup och spökkoder sätts kors och tvärs?
Bär mig emot att åka till Volvo med bilen…

IMG_4632.jpeg Om jag står på vä[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]