Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Brumjocke
#1525359
Hej,
Jag har en v40 2016 som kört 15000 nu precis. Funkar superbra, förutom en konstig grej som hänt tre gånger sen i somras. Kopplingspedalen har fastnat halvvägs upp när jag parkerat bilen och jag får lyfta upp den med foten underifrån, sen funkar allt bra igen. Åkte en sväng direkt till en verkstad när det hänt och mekanikern felsökte bilen men kunde inte hitta läckage eller något annat. Han sa att de kan vara slavcylindern eller huvudcylindern, men kan inte lova att det arbetet löser problemet trots allt. Dyrt arbete om det inte är felet.

Annars är kopplingen bra, reagerar som det ska. Och växlingen funkar utmärkt.

Någon som har erfarenhet av det här?
Väldigt tacksam för råd.
av kievY
#1525430
Hände på mammas V70 också, det var huvudcylinder som fick bytas.
Har du en D4? Skrivits om det här på forumet att det varit dålig konstruktion i början och Volvo har uppdaterat med en ny version. Det gick på maskin skadeförsäkringen.
av binkie
#1525470
Har du en VEA motor? Var vanligt med slavcylinder på dessa, tycker du iaf ska kolla om du fortfarande har giltig maskinskadeförsäkring och isf utnyttja den innan det är försent. Volvia har upp till 17k mil om du köpt på åf.
av Brumjocke
#1525615
Ja, VEA! Jag har giltig maskinskadeförsäkring men jag bara antog att koppling inte skulle gå på det. Men det borde det kanske göra, också om det är ett välkänt fel? Tack för tipset!
av Brumjocke
#1529730
Nej inte ännu. Det kommer och går. Ska till en verkstad nästa vecka och få en andra åsikt. Den första verkstaden sa att de inte kunde garantera att kopplingsbyte är lösningen. Felet kunde likaväl vara i huvudcylindern, så jag tänkte att ett till utlåtande kan vara bra. Bra mycket billigare att byta bara den är hela kopplingen!
av turbonezze
#1544258
Hade exakt detta problem. Bytte cylindern som var billig först, den vid pedalen, kostade 5000 kr. En månad senare var det samma sak igen, cylindern nere vid kopplingen, slavcylindern kanske det heter. Gick på 20k.

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]