Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PE55
#1524705
Tjena. Ny här och dags för ny bil.
Jag hade utan någon som helst tvivel valt Mercedes eller BMW men frugan säger Volvo så Volvo lär det bli!
Först funderade vi på v60 cross country, runt årsmodell 2017. (gamla modellen)
Men sen har vi även fått upp ögonen för V40. Ganska liten bil utan att egenligen vara för liten för oss... (tror vi iaf).
Vi behöver inte awd och frugan vill gärna ha manuell, vi båda vill gärna ha lite starkare motor.
Kraven är väl diesel, helskinn, drag, high-perf eller H/K stereo, och elstolar med minne!! Bästa tillvalet när man inte delar en enda inställning med sin fru..
Men den stora frågan är, hur är det med driftsäkerheten på nya VEA?
Man läser trådar om allt från sprickor i block, egr-problem, oljeförbrukning, balansaxlar som tjuter, toppar som behöver bytas. Blir förvånad och lite avskräckt även om problemen troligtvis förstoras upp på nätet.
Jag har haft många Volvo tidigare: 945ltt, s60 t5, s60 d5, V70 t5, xc70 2.5t, V70 2.4d, v60 d3, s60 d3, s70 2.4i.
Alla bilarna har köpts begagnat och genom alla dessa år har jag inte haft några problem relaterade till motorn.
Jag har heller aldrig behövt fylla på olja mellan service. (945:an undantagen)
För mig har Volvos kärna varit en skottsäker 5-cyl motor som alltid startar och låter fint.
Men även jag inser att utvecklingen går framåt och ska man köpa en hyfsat ny manuell Volvo utan awd så får man nöja sig med fyra cylindrar.
Så min önskan är lite matnyttig fakta.
Uppdaterades VEA-motorn 2016?
Ska man undvika vissa år eller specifika motorkoder?
Är V40 d3 från 2016, 2017 ett säkert köp då den vad jag förstår saknar balansaxelpaketet?
Har som sagt sökt och läst många trådar men vore roligt med en sammanfattning.
Ursäkta långt inlägg!!!
Hälsningar Pelle :-D

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]