Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1520516
Hej på er!
Har kikat lite här på forumet om jag kunde hitta något liknande, hittade en tråd som påminde om detta men med lite annorlunda "symptom".

(Ursäkta min dåliga analogi)
När jag växlar så är själva kopplingspedalen extremt okänslig, och spannet från när växeln inte är i kopplad till att den är det är extremt kort, så man får vara väldigt känslig när man är i läget från frikoppling till kopplad växel, annars hugger det till lite. En dag fastnade kopplingen halvvägs, och då var jag tvungen att trycka upp den igen i normalt läge igen. Detta har hänt en gång.

Var på mekonomen, dom hävdade att det är de två cylindrarna som förmodligen är kass, och att man passar på att byta kopplingen i samma veva, 13k går det på totalt. Har kollat bromsolje-nivån den verkar vara uppe i normal nivå i behållaren.
Han hävdade också att man trycker igenom bromsoljan och att man inte luftar ur den. Jag har tyvärr dålig koll på bilar i det stora hela, så jag känner mig lite lost.

Har ni några andra idéer på vad det kan vara?

Volvo v40 2014, 11 000 Mil.

Tack för ordet!
#1521585
Hej

Vet inte om det är till hjälp men liknande hände mig för flera år sedan när jag hade en Skoda Oktavia RS. Kopplingspedalen ”ramlade ner” en dag och jag fick dra upp den med foten varje gång jag växlade. Dvs den återvände inte till ursprungsläget. Känns vara liknande ditt problem, dock högg aldrig min koppling.

Slutade med att jag fick byta nån cylinder under kopplingspedalen. Dock ej kopplingen som var OK. Gick på kanske 2 tusen om jag inte minns fel, men det var typ 10 år sedan. Bilen hade då gått runt 13k mil.

Hälsningar
Robert
Senast redigerad av 1 Robkwi, redigerad totalt 0 gånger.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...