Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Civilpolisen
#1516065
Jag vill sätta på krok på bilen. Köpa kroken själv men låta verkstan göra jobbet.

https://www.skruvat.se/dragkrok/

Det finns mycket att välja på! Vad gäller!?
Vad betyder "Kräver modifiering av stötfångare"?

Kroken sitter ju under stötfångaren...? Är det den där luckan undertill som man måste skära upp i plasten, att kroken kan få plats?
av VolvoJull3
#1516204
Jag monterade på min dragkrok för någon månad sedan själv, jag köpte en begagnad Volvo orginal på skroten. Komplett med styrenhet och elkablar för 2000:-.
Tilkommer en avgift för inprogrammering av styrenhet hos Volvo för 800:-

Det var inte svårt alls, beskrivingen finns på Volvos hemsida exakt hur man går tillväga.
Man sågar ett hål i stötfångaren för att kroken ska få plats, finns markeringar ingutna i plasten hur man ska såga.
av VolvoJull3
#1516205
20220916_161701.jpg
20220916_161701.jpg (3.14 MiB) Visad 3305 gånger
Så ser du ut när man monterat bort stötfångaren och krockbalken och fört in dragkroken i sina hål.

Samt har ritat där man sågar i stötfångaren
av Civilpolisen
#1516463
Tack! Oj! Så fint du har gjort! Nej, det där klarar jag inte av! :-) Men det var en fin och tydlig beskrivning! Ja!
Kanske om jag skulle bo så fint som du gör, att fixa med detta under taket. Men mitt enkla hem medger inte så avancerade övningar!
Men det var en väldigt fin bild som beskriver hela processen...!! Verkligen lockande att försöka själv...!! I alla fall att titta efter skruvhålen till stötfångaren, för dom har jag inte sett!
Men så har jag inte letat heller! :-)
Tusen tack för fin bild!
av Malmstroem
#1516470
Jag köpte också en komplett avtagbar krok på skroten, monterade själv på garageuppfarten. Bilen behöver inte lyftas, utan allt är enkelt åtkomligt där den står. Det tog inte speciellt lång tid.

Instruktion finns här: https://accessories.volvocars.com/sv-se ... (13-)/2016

Sedan inprogrammering hos Volvo för att få allt elektriskt att fungera som det ska.

Vill du inte göra det själv hade jag i alla fall valt att köpa en begagnad originalkrok, speciellt el-delen. Sedan är det lite grann upp till dig vem som monterar, men det är normalt bara auktoriserade volvohandlare som kan programmera in el-satsen. Jag hade själv hållit mig långt borta från generiska elsatser med strömtjuvar.
Användarvisningsbild
av D5power
#1517004
Jag har också monterat en begagnad dragkrok på garageuppfarten. Med tidsåtgång på 2-3h och sedan omladdning av trailer modulen hos Volvo. Jätte enkelt följ bara Volvos beskrivning.
Bilagor
4D7C8288-42F3-46F2-8963-B2C43C4EEC6F.jpeg
4D7C8288-42F3-46F2-8963-B2C43C4EEC6F.jpeg (6 MiB) Visad 3047 gånger
268DBD1C-043F-4834-A8F8-89A5CACFA0D5.jpeg
268DBD1C-043F-4834-A8F8-89A5CACFA0D5.jpeg (1.4 MiB) Visad 3047 gånger
av Civilpolisen
#1517027
Tack för era fina svar! Jag måste revidera min strategi... jag kan viga helgen åt att försöka skruva loss stötfångaren, se var alla skruvarna sitter!
Det var en fin krok du har köpt!
Användarvisningsbild
av D5power
#1517162
Tack, jag hade tur skroten såld draget med trailermodulen för 1750kr inkl. frakt och den skrotade bilen hade bara gått 1600 mil.
Användarvisningsbild
av niklasj
#1520573
vill bara instämma att det är väldigt enkelt att montera dragkrok på v40. Jag köpte ny komplett sats från vparts, några år sen. det enda jag tyckte var krongligt var elen, det mesta var förberett men en matning skulle man kapa en sladd i ormboet med en viss svårtolkad färg, sen försöka skala ändarna på dom där supertunna kablarna. gick bra.

Elevate your dating game with the top site for has[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]