Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av germanbug
#1515263
Är det någon här som har optimerat sin V40 (T2-T5) med BSR´s trimsteg 1?
Fungerat bra?
För/nackdelar?
Användarvisningsbild
av Recharged
#1515423
Har tyvärr ingen personlig erfarenhet av bensinmotorerna du efterfrågar. För några år sedan provkörde jag dock en V40 D4 VEA MY17 med optimering från BSR, som på deras hemsida benämns som "Steg 1". Minns då, lika väl som nu, att det gav dieselmotorn en markant prestandaökning. Hade inte möjlighet att mäta 0-100 km/h-tider med riktig utrustning men med vanlig tidtagning hamnade man strax under - och ibland ytterligare en bit under - 6 sekunder. Även tiden från 100-200 km/h var minst sagt imponerande.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1515424
Jag är nöjd med BSR Steg 1+ som jag har i min bil, dock en V60 D4.
Visst blir prestandan från 0 bättre, den kommer även till sin rätt vid omkörningar där man annars kanske hade tvekat. 530 Nm räcker mer än väl i de flesta situationer...

Att nå fartspärren på 250 km/h är inga problem, bilen upplevs inte ens ansträngd.
av oath5
#1555521
Bumpar denna tråd.

Några som har optimerat sina V40's här på forumet? Har själv en T3 och är lite sugen. Är lite nyfiken på om automatlådan beter sig lite "normalare" efter en optimering då min T3'a verkligen inte kan bestämma sig för vilken växel den ska ha på låga hastigheter i tex stadskörning.
av kievY
#1555534
Är lite sugen att fixa BSR steg 1 till min T4.. har dock fortfarande motorgaranti kvar så drar mig lite för det. Tycker den rör på sig bra när man trampar på gasen, men kan man få lite mer hästar och framförallt vridmoment så är det ju inte fel. Volvos siffror för min T4 är 190/300 och BSR säger att efter optimeringen är det 236/360. Men sen säger BSR att tydligen har en T4 original 199/334 så jag vet inte vad det är för siffor de kommit med..
av Tompamannen
#1565500
Serietillverkade överladdade motorer har väldigt sällan den effekten som tillverkaren anger. Snarare så ligger dom inom ett intervall där man sätter nån form av medelvärde bland dom motorerna som presterar lägst. Fick detta förklarat för mig av en motorutvecklare men minns inte exakta mattematiska formeln. När jag mappade Volvo i min ungdom så fanns det ett vedertaget begrepp som sa att 0,01bars höjning av laddtrycket gav 1% mer effekt baserat på motorns effektuttag utan övertryck i insuget. Naturligtvis kombinerat med rätt tändning och bränsle.

Men det ger ändå en hint om hur varierande effekt överladdade motorer ger. En MAP-sensor är inget som sitter i NASAs rymdraketer direkt och turboaggregat har tolerenser så det kan skilja en hel del mellan olika bilar, även när dom precis rullat av bandet.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]