Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1508797
Hej!

Jag är en kvinna med lagom svalt bilintresse och är väldigt oerfaren när det kommer till bilar. Men jag äger en Volvo V40 CC, modellår 2015. Jag köpte den 2018, då den hade rullat nästintill 14.000 mil med endast en tidigare ägare. Jag förstod det som att den hade leasats och använts som pendlarbil mellan Växjö och Göteborg under dessa 3 år. Originalservice har genomförts inom alla intervaller, hos Bilia. Efter köpet har jag, utöver service:

- bytt batteri
- bytt kamrem
- bytt bromsskivor etc på bakhjulen
- bytt fjädring och hjulinställning på vänster framsida
- bytt bromsvätska varannat år

Nu har bilen gått ca 17.500 mil. Vi kör alltså ca 1000 mil per år. Min fråga är - hur länge tror ni jag kan ha kvar bilen innan kostnaderna för fler grejer som pajar kommer överstiga kostnaden att ha den kvar? Jag vet att bromsklossar/bromsskivor på framhjulen kommer vara nästa reparation och då kostar det väl 7000 kr till. Men är det så att efter x antal mil med en V40CC så är det lika bra att byta ut den? Ledsen för okunnig fråga men kan inte komma på några vettigare personer att fråga än er.

Allt gott,
Kamremsbytet
#1508823
Behåll den. Det går nästan aldrig att tjäna på att spara reparationskostnader och istället köpa en nyare bil. Den nyare bilens högre värdeminskning är en större kostnad än reparationerna.

Däremot behöver du inte lämna in den på Volvo längre. Varenda verkstad klarar av att byta bromsklossar och skivor på en bil.
#1508829
@kamremsbytet, 7000. Är det i svenska kronor? Tyvärr är det ju så. Du kan om du ringer runt lite få ner det till i alla fall halva. Skivorna fram kostar ca 1200kr och beläggen ca 600kr på Trodo.se. Handlade där senast i vår och bad en som var ansluten till Autoexpertan att byta vilket slutade i ett pris under halva volvos fantasipriser när det gäller bromsbyte.

Om bromsoljan så atr vissa volvoverkstäder hela 1600kr för att byta och vissa andra bara 800kr

Bor du i Växjö kanske jag har något tips på mekaniker, kanske
#1508881
Jag har också en V40 CC. Den är på väg att bytas ut -- den nya bilen kommer inte att vara billigare...

Har du möjlighet att hitta en mindre allbilsverkstad med gott rykte skulle det troligen vara bästa sättet att minska driftskostnaden. Jag byter bromsskivor, klossar och även bromvätska själv. Det är inte ett avancerat arbete, och det finns i princip ingen orsak att betala Bilia-priser för det arbetet. Kan du inte göra det själv så bör det gå att hitta en billigare verkstad.

Din bil kommer att behöva fortsatta reparationer och service. Kostnaden för det kommer med stor sannolikhet att vara lägre än värdeminskningen på en ny(are) bil. Rent ekonomiskt är det normalt bäst att köra en bil tills någonting stort går sönder som är mer kostsamt att reparera än vad bilen är värd (kan också vara rost). Då skrotas bilen och en annan bil inskaffas.

Vill du byta bil och har råd så gör det -- men var medveten om att det sällan går att räkna hem ett byte ekonomiskt. :-)
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]